חובות רבים עלולים להוביל ללחץ נפשי, קשיים כלכליים, עיקולים ואף סכסוכים עם קרובי משפחה עד כדי הליכי גירושין. עבור חייבים רבים שנפתחו נגדם מספר תיקים בהוצאה לפועל, הטיפול בחובות עלול להפוך למשימה מורכבת ומייאשת. במקרים אלו, יכול להיות שסיוע מצד עורך דין בהגשת בקשה לאיחוד תיקים בהוצאה לפועל עשוי להוות פתרון יעיל.

מהו איחוד תיקים?

הליך איחוד תיקים מאפשר לחייבים לאחד את תיקי הוצאה לפועל שפתוחים נגדם לכדי תיק אחד משותף.

הליך זה מתבצע באמצעות הגשת בקשה ללשכת ההוצאה לפועל.

אם רשם ההוצל"פ אישר את הבקשה, כל התיקים מתנהלים כאמור תחת תיק אחד, וניתן יהיה לשלם תשלום חודשי אחיד עבור כלל החובות.

יתרונות איחוד תיקים

לאיחוד תיקים יתרונות רבים עבור חייבים, ביניהם:

  1. הקלה על התשלומים: היתרון המשמעותי הוא בעיקר הסרת חשש לפסיקות סותרות שעלולות לדרוש מן החייב סכום גבוה ממה שהוא מסוגל. למה הכוונה? – אם החייב יגיש בכל תיק הוצל"פ באופן נפרד בקשה לצו תשלומים, רשם הוצל"פ בתיק אחד לא יהיה מודע לכך שהבקשה הוגשה גם בתיקים אחרים, וכך הצפי הוא שלחייב יהיו מספר צווי תשלומים בסכום כולל מאוד גבוה. לפיכך הגשת בקשה לאיחוד תיקים מובילה למצב שרשם הוצאה לפועל מעניק צו תשלומים אחד עבור כלל התיקים. 
  2. נוחות: במקום להתמודד עם מספר תיקים נפרדים, ניתן יהיה לנהל את כלל החובות באמצעות תיק אחד מרוכז. לדוגמא: חייב שמעוניין בביטול העיקול על חשבונו. כאשר יש איחוד תיקים, הוא צריך להגיש את הבקשה פעם אחת, ואז או שהיא תאושר או שהיא תידחה. אולם אם אין איחוד תיקים, צריך להגיש את הבקשה בנפרד בכל תיק ותיק, ולקוות שכל רשמי ההוצאה לפועל יאשרו את הביטול. ומספיק שבתיק הוצל"פ אחד ויחיד הבקשה נדחתה, כל העבודה היתה לחינם.
  3. מניעת הליכי גבייה: כל עוד אתם עומדים בצו התשלומים, איחוד תיקים מוביל להפסקת הליכי גבייה מצד נושים, כמו עיקולים ותפיסות רכוש.
  4. שקט נפשי: איחוד תיקים יכול להקל על תחושות הלחץ והחרדה הכרוכות בחובות רבים, וליצור תחושת סדר ושליטה.

מי זכאי להגיש בקשה לאיחוד תיקים בהוצאה לפועל?

מי שפתוחים נגדו לפחות 2 תיקי הוצאה לפועל, יכול לבקש בקשה לאיחוד תיקים, ובלבד שמדובר בתיקים "רגילים", כלומר שאחד מהם אינו תיק מזונות.

תנאי נוסף הוא אפשרות לפרוס את החוב הכולל ל-33 תשלומים. עם זאת, במקרים חריגים, רשם ההוצל"פ לאשר פריסה רחבה יותר, אולם יש להוכיח נסיבות חריגות.

בשל המורכבות של הנושא, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום ההוצאה לפועל כבר במועד שנפתח תיק ההוצאה לפועל הראשון, ולא לחכות לכך שהמצב יסתבך.

עורך דין יוכל להנחות את החייב לאורך כל הדרך, להסביר לו את זכויותיו וחובותיו, לייצג אותו, ואף לסייע לו בניהול משא ומתן עם הנושים.

הליך איחוד תיקים מורכב מכמה שלבים עיקריים:

  1. הגשת בקשה: חייב המעוניין לאחד את תיקיו, נדרש להגיש בקשה ללשכת ההוצאה לפועל. הבקשה צריכה לכלול פרטים רבים, ביניהם פירוט החובות, ההוצאות וההכנסות.
  2. בדיקת הבקשה: רשם ההוצאה לפועל בודק את הבקשה ואת המסמכים הנלווים אליה, ודורש מסמכים נוספים במידת הצורך. במסגרת הבדיקה, רשם ההוצאה לפועל רשאי כעיקרון לזמן את החייב לדיון, אולם בפועל הדבר קורה לעיתים רחוקות.
  3. קביעת תוכנית תשלומים: אם הבקשה מאושרת, רשם ההוצאה לפועל קובע תוכנית תשלומים עבור החייב. תוכנית התשלומים צריכה להיות מותאמת ליכולת הכלכלית של החייב.
  4. ביצוע התשלומים: החייב נדרש לעמוד בצו התשלומים שנקבע לו. אי עמידה בתשלומים עלולה להוביל לביטול איחוד התיקים וחזרה למצב הקודם, שבו פתוחים ומתנהלים נגד החייב מספר תיקים במקביל.

סיכום איחוד תיקים בהוצאה לפועל:

איחוד תיקים בהוצאה לפועל יכול להוות פתרון יעיל עבור חייבים שנקלעו לקשיים כלכליים ואשר נפתחו נגדם מספר תיקים בהוצאה לפועל. הליך זה מאפשר לאחד את כלל החובות לתיק אחד מרוכז, ולהקל על התשלומים.

עם זאת, חשוב לציין כי הליך איחוד תיקים אינו פשוט, ומומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום ההוצאה לפועל כבר בשלבים הראשונים.

עורך דין יוכל להעריך את סיכויי ההצלחה של ההליך, לייעץ בנוגע לאפשרויות השונות, ולסייע לחייב לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבורו.

חשוב לזכור, מידע זה אינו מהווה ייעוץ משפטי, ומומלץ להתייעץ עם עורך דין מוסמך בכל מקרה ספציפי. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן