מהו מכתב התראה לפני תביעה ומה צריך לעשות כשמקבלים מכתב כזה?

מהו מכתב התראה לפני תביעה? איך הוא יכול לחסוך זמן וכסף לשני הצדדים? ובאילו מקרים תצטרכו עורך דין?-  כל התשובות במאמר הבא!

לפני הגשת תביעה לבית המשפט, נהוג לשלוח לצד שכנגד מכתב התראה, בו מצוינות הסיבות לסכסוך ופירוט הדרישות כלפי הנתבע הפוטנציאלי. שליחת המכתב בדרך-כלל אינה מחויבת על פי חוק, אך נהוג לבצע אותה, מאחר ויש לה יתרונות רבים.

היתרון המשמעותי הוא שהמכתב מאפשר לנתבע הפוטנציאלי לנסות לפתור את הסכסוך מבלי לערב את בית המשפט. יתרון נוסף הוא שגרסת הנתבע במכתב תשובה, אם תהיה כזו, יכולה לסייע במסגרת הכנת כתב התביעה.

מהו מכתב התראה לפני תביעה?

מכתב התראה לפני הליך תביעה, או בשמו המלא, "מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים", הוא הליך מקדים. מטרתו ליידע את הצד שכנגד על הכוונה לנקוט נגדו בהליכים, ולאפשר לו להימנע מכך. יתרונו הגדול טמון בכך שביכולתו לסיים את המחלוקת ללא הליך משפטי ממושך ויקר.

יש לכך שלוש סיבות.

ראשית, אפילו אם הנתבע ייעתר בחיוב רק לחלק מהדרישות שבמכתב, המחלוקת תצטמצם וההליך המשפטי צפוי להתקצר.

שנית, אם הנמען סירב לכל הדרישות באופן גורף, ושלח מכתב תגובה עם פירוט טענותיו, ניתן יהיה כבר במסגרת כתב התביעה להבהיר מדוע טענות ההגנה אינן מוצדקות.

שלישית, אם מכתב ההתראה לא זכה לתגובה כלל, הדבר יוכיח שתובע פעל בתום לב, וניסה לפתור את הסכסוך מחוץ לכותלי בית המשפט.

איך מנסחים מכתב התראה?

קודם כל חשוב ניסוח נכון של הטענות. ניסוח נכון של מכתב ההתראה חשוב מאוד, כי העיקרון המנחה הוא העברת המסר בצורה חדה וברורה. אם מכתב ההתראה נוסח בצורה טובה, יכול מאוד להיות שהנתבע הפוטנציאלי יחוש כי אין טעם לבזבז את הזמן, כיוון שהסיכוי שלו לנצח בבית משפט – קלוש.

כמובן, עורך-הדין מציין מפורש על-גבי המכתב שמדובר במכתב התראה, ומציין את הדרכים שהנתבע הפוטנציאלי יכול ליצור עמו קשר. בנוסף, עורך-הדין מציין את שם הנמען, כתובתו ואת תאריך המכתב. לרוב, עורך הדין גם מגביל את פרק הזמן למסירת מענה למשך שבוע עד שבועיים.

בתוכן המכתב, עורך-הדין בדרך-כלל מפרט את הסיבות לסכסוך בצורה תמציתית. המטרה היא לעדכן את הצד שכנגד שהלקוח חש כי נגרם לו עוול והוא מתכוון לתבוע, אם  כמובן המצב לא יוסדר אחרת. לא נהוג לצרף למכתב ההתראה את הראיות שברשותנו, למעט במקרים חריגים.

את מכתב ההתראה נהוג לשלוח בדואר רשום, או בדרך אחרת שאפשר יהיה להוכיח שהמכתב הגיע ליעדו. המטרה היא שאם תוגש תביעה והנתבע יכחיש כי קיבל מכתב התראה, ניתן יהיה להוכיח כי מדובר בטענה כוזבת.

מה העלות של הכנת מכתב התראה?

על-פי כללי לשכת עורכי הדין, נכון לשנת 2023, שכר הטרחה המינימלי המומלץ הוא 253 ₪ בתוספת מע"מ.

חשוב להדגיש כי גם מדובר בסכום מינימלי, וגם עורכי הדין אינם מחויבים להסכים לסכום זה.

הסכומים שעורכי הדין נוהגים לגבות תלויים בדרך-כלל בגובה החוב ובאורכו של המכתב.

אם גובה החוב קטן יחסית, ונוסח המכתב הוא פחות או יותר קצרצר וסטנדרטי, הסכום שעורך-הדין ידרוש יהיה קרוב יותר לסכום שהמליצה לשכת עורכי הדין.

ואולם, אם עורך-הדין צריך להשקיע שעות ארוכות, בין אם קיים צורך במכתב התראה ארוך ומפורט, ובין אם המחלוקת מצריכה מעורך-הדין להיות בקיא בסכסוך, הסכום יכול לעמוד אפילו על כ-1,500 שקלים בתוספת מע"מ. 

סוגים של מכתב התראה

מכתבי התראה הם דבר נפוץ למדי, כי כאמור הם נועדו לאפשר את פתרון הסכסוך מחוץ לכותלי בית המשפט.  

להלן סוגים של מכתבי התראה:

  • מכתב התראה לפני הגשת תביעה בסכום קצוב – חלק מן התביעות הכספיות ניתן להגיש ישירות ללשכת ההוצל"פ, ולא לבית המשפט השלום. הן מכונות "תביעה על סכום קצוב". מדובר בחוב כספי של עד 75,000 שקל, וקיימת חובה על-פי חוק ההוצאה לפועל לשלוח תחילה מכתב התראה ולהמתין 30 יום.
  • מכתב התראה בגין לשון הרע – בסכסוכים שכאלה, מצופה לשלוח תחילה מכתב התראה. מלבד הסיבות הרגילות, הסיבות הנוספות יכולות להיות הסרה של פרסום מכפיש, וכן פרסום התנצלות.
  • מכתב התראה לשוכר דירה – לדרוש פינוי שוכר מהבית הוא צעד קיצוני, אולם כמעט תמיד אין ברירה. הסכסוך נובע בדרך כלל מהסיבה שהשוכר מפגר בתשלום דמי-השכירות. ולמרות הפיגור בתשלומים והפרת החוזה, קיים נוהג שבו השוכר מקבל תחילה מכתב התראה. המכתב נועד להתריע בפניו כי אם החוב לא ישולם בהקדם, השוכר עלול למצוא את עצמו מפונה מהדירה. מכתב ההתראה מוכיח לשוכר כי בעל הדירה רציני בכוונותיו, ורצוי שימצא פתרון, ומהר.

מה לעשות אם קיבלתם מכתב כזה?

איש מאיתנו לא רוצה להיות הנמען של מכתב ההתראה לפני תביעה, אבל גם זה קורה.

תחילה, מומלץ לפעול בקור רוח. המכתב הוא כלי בידי הצד השני לשם הפעלת לחץ או כדי למקסם את גובה הפיצוי, ולכן לעיתים הדרישות במכתב מוגזמות.

יחד עם זאת, מאחר ועדיין לא מדובר בהליך משפטי, חשוב לזכור שניתן לסיים את הסכסוך בלי פנייה לערכאות ולחסוך זמן וכסף.

חשוב מאוד, כי כדאי מאוד להסתייע כבר בשלב זה בייעוץ משפטי, ולא לענות עצמאית למכתב התראה. אם תשיבו על המכתב ללא סיוע של עורך-דין, אתם עלולים לגרום לנזק בלתי הפיך. אתם עלולים למשל לטעון טענות משפטיות שגויות, וכאשר הסכסוך יגיע לבית המשפט התובע יעשה בזה שימוש נגדכם. לפיכך חשוב שתדעו כי אסור לזלזל בתגובה. מכתב התגובה הוא ראיה בבית המשפט.

לפיכך אם תפנו לעורך דין שבקיא בתחום, הוא ילמד את העובדות, יעבור אתכם על הטענות שבמכתב ההתראה. הגירסה במכתב התשובה צריכה להיות פחות או יותר זהה לגירסה שאולי בעתיד תיכתב בכתב ההגנה מטעמכם. עורך דין לירון צבי קניג יוכל לעזור ויגבש יחד אתכם גירסה מסודרת.

תוכן עניינים
הליך חדלות פירעון

השאירו פרטים לשיחת ייעוץ:

תמונה של עורך דין לירון צבי קניג
עורך דין לירון צבי קניג

בעל תואר ראשון ושני במשפטים. מתמחה בתחומים הוצאה לפועל ופשיטות רגל.

דילוג לתוכן