מתי בכלל ניתן לפנות להליך חדלות פירעון?

הליך חדלות פירעון (פשיטת רגל) הוא הליך במסגרתו החייב משלים עם המציאות, ומודה כי אין לו יכולת לפרוע את החובות לנושים שלו. כעיקרון, הליך פשיטת רגל ניתן לבקש במקרים של הצטברות חובות בסך כולל של 161,000 ₪ או יותר, נכון לשנת 2023. הסכום הנ"ל מתעדכן מדי שנה.

מי שפתוח נגדו תיק הוצאה לפועל, יכול לפנות להליך פשיטת רגל גם אם הסכום הכולל של החובות שלו מגיע לכדי 54,000 שקל. גם סכום זה נכון לשנת 2023 ומתעדכן אחת לשנה. לפיכך תנאי מקדמי על-מנת לשקול האם לעשות כן הוא לדעת מה מצבת החובות.

למרבה ההפתעה, הרבה אנשים לא יודעים נתון זה. הם זוכרים את זהות האנשים להם הם חייבים כסף, אולם לא תמיד זוכרים כמה בדיוק הם חייבים להם. כך קורה מצב שלפעמים בפגישה אצל עורך הדין החייב סבור כי חייב לכל הנושים שלו "רק" כ- 100,000 ₪, אולם לימים מתברר שהסכום הרבה מעבר לכך.

עורך דין אחראי בתחום פשיטת הרגל וחדלות פירעון ופשיטת רגל יבדוק תחילה מול לשכת ההוצאה לפועל מה מצבת חובותיו הידועים של הלקוח. בהרבה מקרים כבר נפתח תיק הוצאה לפועל על-ידי חלק מן הנושים, וכך ניתן לדעת בדיוק מה גובה החוב העדכני כלפי הנושים הספציפיים האלה. במצב זה כל שנותר לעורך הדין לברר מול הלקוח הוא ביחס לחוב שיש כלפי נושים שטרם פתחו תיק הוצל"פ.

מהן ההשלכות של פנייה להליך חדלות פירעון?

ההחלטה האם לפנות להליך פשיטת רגל (חדלות פירעון) היא החלטה שיש לה השלכות. מי שנכס להליך זה אסור לו ליטול הלוואה, אסור לו לתת הלוואה, ימכרו לו את הדירה אם יש כזו, וככל הנראה כך גם ייעשה אם יש לו רכב בעל שווי משמעותי.

בנוסף, גם לאחר שיסיים את הליך חדלות הפירעון הוא לא כל כך מהר יקבל הלוואה וגם לא כל כך מהר יאפשרו לו לחרוג ממסגרת האשראי.

מצבת החובות שלי גבולית ואולי בעתיד המצב ישתפר. האם כדאי לפנות להליך פשיטת רגל?

ישנם אנשים שמצבם הכלכלי אינו ברור לטווח הארוך. הם יודעים שבעתיד הקרוב הם בטוח לא יצליחו לפרוע את החובות, אולם סבורים כי אולי בעתיד הקצת יותר רחוק זה יהיה אפשרי.

לתקווה הזו יכולות להיות מספר סיבות. אם זה עוסק עצמאי אז אולי הוא אופטימי ביחס להכנסה העתידית שלו. אם זה עובד שכיר אולי הוא מצפה להעלאה בשכר. יש כאלה שממתינים לקבלת ירושה. יש שכאלה שמנהלים הליך בבית המשפט, ומאמינים כי ייפסק לטובתם סכום משמעותי. יש כאלה שצופים בקרוב ההוצאות החודשיות שלהם צפויות לרדת משמעותית. השמים הם הגבול.

ההחלטה האם לפנות להליך פשיטת רגל היא החלטה שצריכים להיות שלמים איתה. מי שמצוי במצב גבולי וטרם נפתחו נגדו תיקי הוצאה לפועל – כנראה בנסיבות אלה משתלם לו להמתין עד שהתמונה תתבהר. אולם מי שכבר נפתחו נגדו תיקי הוצאה לפועל, צריך להחליט כאן ועכשיו, ואין לו הרבה יכולת תמרון. בינתיים ננקטים נגדו או צפויים בקרוב להינקט נגדו הליכי גבייה, אשר כוללים עיקולים על חשבון הבנק והמשכורת.

במצב זה, אם פריסת התשלומים בתיקי ההוצאה לפועל היא אפשרית ונוחה ללקוח – שווה אולי לעכב בינתיים את ההחלטה האם לקדם הליך פשיטת רגל, ולראות מה יילד יום. אולם אם פריסת התשלומים בהוצאה לפועל אינה נוחה, אז בזהירות המתבקשת נאמר שככל הנראה אין מנוס, אלא לפנות להליך פשיטת רגל.

יש בבעלותי נדל"ן. אם כדאי לי לפנות להליך פשיטת רגל?

באופן כללי, מי שיש בבעלותו נדל"ן, או סוג אחר של נכס בעל שווי משמעותי (בדרך כלל רכב ששווה הרבה כסף), צריך תחילה למכור אותו, ובאמצעות הכסף שיתקבל לפרוע מקסימום מהחובות שנצברו. למרות זאת, לא מדובר בתשובה חד-משמעותית, ולא תמיד חייבים להמתין עד שהרכוש יימכר.

ההחלטה בעניין זה היא לחלוטין תלוית נסיבות. תלוי סוג הנכס (דירה, משרד, רכב, יצירת אמנות), תלוי האם יש משכנתא ואם כן כמה נותר לשלם, תלוי מה גובה החוב הכולל כלפי הנושים, תלוי האם נפתחו בינתיים תיקי הוצל"פ, ועוד.

הליך חדלות פירעון סיכום:


אם אתם חפצים לפנות להליך פשיטת רגל, או אפילו מעוניינים להתייעץ בעניין זה, מומלץ לפנות לעורך דין פשיטות רגל וחדלות פירעון. במקרה פחות חמור, מומלץ לפנות לעורך דין הוצאה לפועל. משרדנו, שנמצא בראשון-לציון, ישמח לסייע במידת האפשר.

תוכן עניינים
הליך חדלות פירעון
דילוג לתוכן