קיבלתם מכתב התראה מעורך דין הוצאה לפועל – מה לעשות?

מדוע אנשים מקבלים מכתבי התראה?

מי שמסתבך בחובות ולא פורע אותם בזמן, יודע שהאנשים שדורשים את כספם בחזרה לא יחכו עד קץ הימים. בשלב מסוים יימאס להם, והם צפויים לשכור עורך דין שינסה לגבות את הכסף עבורם.

כאשר מגיע השלב שבו בסוף הם שוכרים עורך דין, בדרך כלל האקט הראשון שצפוי לקרות הוא משלוח מכתב התראה מעורך דין .

במכתב ההתראה יהיה מצוין בשם מי עוה"ד פונה, מה גובה החוב בתוספת ריבית והצמדה, ומתי צפוי לפוג האולטימטום לפירעון החוב.

מדוע אנשים מתעלמים ממכתבי התראה?

למרבה הצער, רבים מתעלמים בשלב קבלת מכתב ההתראה.

יש לכך מספר סיבות.

רוב המתעלמים אלה אנשים שהפרוטה לא מצויה בכיסם, ולא מוצאים טעם להתקשר לעורך הדין לציין זאת.

חלקם מנסים בזמן הזה לגייס כסף.

חלק אחר מן האנשים מפתח אדישות: הם חייבים כספים למספר גופים, ומקבלים מעת לעת התראות בטלפון או בכתב. ככל שחולף הזמן, הם מפתחים סוג של מנגנון הכחשה. מנגנון ההכחשה גורם להם להתייחס למכתב ההתראה כאלה מכתב רגיל, כמו חשבון הארנונה שאנחנו מקבלים מעת לעת.

איזה נזק נגרם כאשר מתעלמים מן מכתב התראה מעורך דין?

חובות שלא משולמים צוברים הפרשי ריבית והצמדה.

בנוסף לכך, עורך הדין ששלח את מכתב ההתראה מעוניין שתשלמו לו החזר שכר טרחה בסך מאות שקלים, רק בגלל שהלקוח שלו שכר את שירותיו.

מסיבה זו ולמרבה האירוניה, מי שמצבו הכלכלי טוב יותר – ממשיך להשתפר: הוא משלם את החוב בזמן, וכך נמנע ממנו לשלם סכומים מיותרים נוספים, כגון ריבית והצמדה.

לעומת זאת, מי שלא משלם בזמן ומתחיל לקבל מכתבי התראה – מצבו ממשיך להידרדר: אין לו כסף לשלם את החיובים השוטפים, ועכשיו הוא גם צריך לשאת בהוצאות נלוות, בעיקר הריבית וההצמדה כאמור.

מסיבות אלו ואחרות, רבים מתעלמים ממכתב ההתראה, ולא שוכרים עורך דין שיעשה "סדר" ויעזור להם לצאת מן המצוקה אליה נקלעו.

כאשר פונים אל עורך דין הוצאה לפועל בטרם התיק נפתח, הוא יישב אתכם זמן ממושך, וידון אתכם לא בהכרח רק על מכתב ההתראה הספציפי הזה, אלא על מצבכם באופן כללי.

הוא יבדוק למשל מול עורך הדין של הצד השני האם אפשר להפחית את סכום החוב, כמו למשל לוותר על חיובי הריבית וההצמדה. ואם לא קיימת אפשרות כזו הוא יבדוק למשל האם אפשר לפרוס את החוב למספר תשלומים.

בנוסף, עורך דין מטעמכם גם יבדוק עד כמה מצבכם חמור. יכול להיות שהמצב כה קשה, עד כי כדאי אולי להימנע מתשלום החוב, ולפנות ישירות להליך חדלות פירעון (פשיטת רגל).

מה ההבדל בין מכתב התראה בסכום נמוך למכתב התראה בסכום גבוה?

אם קיבלתם מספר מכתבי התראה במקביל, צריך לשקול מי ממכתבי ההתראה נמצא בסדר עדיפות גבוה יותר.

למרבה האירוניה, בדרך כלל כדאי לתת עדיפות לחובות בסכומים נמוכים. מדוע? – כיוון שאם זה הגיע לשלב של מכתב התראה, עורך הדין רוצה למקסם את מצבו, ואת זה הוא יעשה באמצעות פתיחת תיק הוצאה לפועל.

לפיכך בסכום חוב נמוך יחסית הוא צפוי להתנגד לפרוס את החוב וידרוש את מלוא הסכום.

לעומת זאת, כאשר מדובר בחוב של עשרות אלפי שקלים או יותר, עורך הדין של הנושה אינו מצפה שהחוב ישולם בפעימה אחת. לפיכך הסיכוי לנהל מולו מו"מ על מספר התשלומים, או אולי גם ויתור על הפרשי הריבית וההצמדה – גדול הרבה יותר.

קיבלנו מעורך דין מכתב התראה לפני תביעה על סכום קצוב – האם כדאי להגיב למכתב?

זו שאלה קשה, כי זה מאוד תלוי מקרה.

אם אנחנו חושבים שאנחנו הצד הצודק בסכסוך, בדרך כלל כן כדאי למסור תגובה מפורטת. כך הצד השני יידע כי בכוונתנו להילחם על זכויותינו בבית המשפט, ולכן אולי הוא ועורך דינו ישתכנעו שלא כדאי להגיע לבתי-משפט.

יחד עם זאת, אם שולחים לעורך הדין תגובה למכתב ההתראה, מאוד-מאוד רצוי לעשות זאת לאחר ייעוץ מול עורך דין, ואף מומלץ שעורך דין מטעמכם ינסח את מכתב התגובה. אם לא תעשו זאת, עלול בעתיד להיגרם נזק בלתי הפיך. אתם עלולים למצוא את עצמכם מודים במשהו שאולי לא כדאי היה להודות בו, מכחישים משהו שאולי לא היה כדאי להכחיש אותו, או טוענים טענות הגנה, אשר סיכויי ההצלחה שלהן בבית המשפט הם נמוכים למדי.

תוכן עניינים
מכתב התראה מעורך דין
דילוג לתוכן