מהי העדפת נושים?

מהי העדפת נושים?

מהי העדפת נושים? היא מקרה שבו חייב שפתוח נגדו תיק הוצאה לפועל, או שהוא נמצא בהליך חדלות פירעון (פשיטת רגל), ולמרות האמור הוא פורע חובות שיש לו לצד שלישי, וזאת מבלי שקיבל היתר לכך.

על אף שמדובר באותו מושג ("העדפת נושים") הסיטואציות האלה משתנות בין שמדובר בהליך הוצאה לפועל לבין הליך חדלות פירעון ופשיטת רגל.

נעמוד עתה על ההבדלים.

העדפת נושים בהוצאה לפועל

מי שפתוח נגדו תיקי הוצאה לפועל, מצופה ממנו שבאמצעות המשכורות שלו ושל רעייתו, ימומנו תחילה ההוצאות השוטפות ההכרחיות (דמי שכירות, ארנונה, חשמל, ביטוח רכב וכיוצ"ב), ויתרת הכסף תשמש כולה או כמעט כולה לפירעון החוב שבתיק ההוצאה לפועל.

לדוגמה: אם בני-הזוג משתכרים יחדיו 20,000 שקל, וההוצאות השוטפות ההכרחיות הן בסך 15,000 ₪, מצופה כי בני-הזוג ישלמו כל חודש לתיק ההוצאה לפועל סך של 5,000 שקל. לאור האמור, קיים איסור על בני-הזוג לשלם חובות שיש להם לצד שלישי. אם יעשו זאת ורשם ההוצאה לפועל יגלה תשלום לצד שלישי, הוא עלול לפסוק שהתבצעה העדפת נושים אסורה.

חשוב להדגיש פרט חשוב נוסף, והוא שהעדפת נושים כעיקרון כוללת בתוכה גם החזר הלוואות. אם ההלוואה ניטלה לאחר שתיק ההוצאה לפועל כבר נפתח, הדבר ייחשב בוודאות העדפת נושים. ואילו אם מדובר בהלוואה שניטלה לפני פתיחת תיק ההוצל"פ, רשם ההוצאה לפועל צפוי להתחשב בה כחלק מההוצאות השוטפות. יחד עם זאת לא כל הלוואה ישנה היא לגיטימית, והרשם צפוי להחליט גם על בסיס בדיקה מהי מטרת ההלוואה.

לדוגמא – בני זוג פורעים שלוש הלוואות: משכנתא שניטלה לפני שנים אחדות, הלוואה בסך 50,000 שקל עבור רכב שנרכש שנה לפני פתיחת תיק ההוצל"פ, והלוואה שניטלה מהבנק בסך 20,000 ש"ח רק לאחר פתיחת תיק ההוצל"פ, וזאת בשל המצב הכלכלי הקשה של בני הזוג. בנסיבות אלה רשם ההוצל"פ צפוי לקבל את החזר המשכנתא כהוצאה לגיטימית, ומנגד החזר הלוואה בסך 20,000 שקל לא ייחשב לגיטימי, ורשם ההוצאה לפועל צפוי לראות בה "העדפת נושים". הבעיה תהיה לגבי החזר ההלוואה בסך 50,000 שקל עבור רכישת הרכב שנרכש כאמור לפני פתיחת תיק ההוצל"פ. יהיו רשמי הוצאה לפועל שיסכימו להחשיב את החזר ההלוואה כחלק מההוצאה שוטפת של בני הזוג, ואילו יהיו רשמים שיסברו שמדובר בהעדפת נושים, ושזו לא הוצאה מוצדקת בזמן שפתוח נגד החייב תיק הוצל"פ.

העדפת נושים בהליך חדלות פירעון (פשיטת רגל)

כמו במקרה של חייב שפתוח נגדו תיק הוצאה לפועל, גם כאשר מדובר בחייב שמצוי בהליך חדלות פירעון, אסור לו ליטול הלוואה חדשה.

נטילת הלוואה חדשה משמעה שהחייב יוצר חובות חדשים, וכיוון שהוא צריך לפרוע את ההלוואה החדשה, התשלומים עבור פירעונה באים על חשבון כסף שהחייב יכול היה לשלם לנושים שלו.

לפיכך מי שנוטל הלוואה חדשה לאחר שהחל הליך חדלות פירעון – מבצע העדפת נושים.

בנוסף, אסור לחייב המצוי בהליך חדלות פירעון לפרוע חובות באופן ישיר לנושים שלו.

החייב מצוי בהליך חדלות פירעון בגלל שהוא לא מצליח לפרוע את חובותיו.

לפיכך המערכת המשפטית פוסקת לחייב סכום גלובאלי שעליו לשלם בכל חודש, והסכום משולם לתוך חשבון המכונה "קופת נשייה". הכסף שייצבר שם יחולק לימים בין הנושים.

סביר להניח שהחייב לא יפרע את החובות במלואם, ולכן הכסף שנצבר בקופת הנשייה יחולק בצורה צודקת והוגנת, לפי החלק היחסי במצבת הנושים.

לדוגמה: אם בקופת הנשייה נצבר סך של 100,000 שקל שמיועד לחלוקה בין הנושים, וגובה החוב כלפי הנושה כהן מהווה 33% מתוך הסכום הכולל של החובות, הנושה כהן יקבל 33% מהכסף שנצבר, קרי 33,000 ₪. בנסיבות אלה, אם החייב יפרע מהצד את החובות לנושים שלו כסף באופן ישיר, הוא מפר את האיזון של החלוקה ההוגנת, ולכן הדבר ייחשב כ"העדפת נושים". הסיבה כאמור ברורה: הוא מעניק עדיפות לנושה אחד על פני נושה אחר.

תפקידו של עורך הדין שמייצג את החייב

חייב ששוכר את שירותיו של עורך דין בתחומי ההוצאה לפועל וחדלות פירעון, זוכה לייעוץ משפטי, בין היתר גם למניעת מקרים של העדפת נושים.

עורך הדין מנוסה ומיומן לומד את הלקוח שלו, ובמסגרת תפקידו מייעץ לו ומנחה אותו מה מותר לעשות ומה אסור לעשות במסגרת ההליך.

קיימת חשיבות רבה לייעוץ המשפטי, כיוון שלעיתים ישנם מקרים חריגים, בהם התשובה אינה בהכרח חד-משמעית. בנסיבות אלה חשוב במיוחד שאם החייב מואשם בהעדפת נושים אסורה, יהיה לו עורך דין שיידע לעדן את הדברים, ולנסח את גרסתו בצורה שבה תתפוגג האשמה שבוצעה העדפת נושים.   

תוכן עניינים
מהי העדפת נושים?
דילוג לתוכן