הסדר עם הוצאה לפועל – כל מה שחשוב לדעת

הדרך המהירה לסגירת תיקים בהוצאה לפועל ומחיקת חובות, היא הסדר עם הוצאה לפועל. למה עדיף ללכת להסדר ולא לאיחוד תיקים או לפשיטת רגל? כל המידע בהמשך!

חוב שנצבר ולא שולם, אם לבנק, לעירייה, לספק, לשותף עסקי ולמי לא, יכול כידוע להתגלגל לתיק בהוצאה לפועל. בשלב הראשון, יישלח אליכם מכתב התראה לפני הוצאה לפועל, המורה לפרוע את החוב, או למלא הוראות פסק דין  בעניינכם (בתוך 20 יום באמצעות שטר, או בתוך 30 יום, בתשלום בלשכת ההוצאה לפועל).

אם לא פרעתם את החוב בשלב זה, ייפתח תיק בלשכת ההוצאה לפועל, והיא תהיה רשאית לנקוט נגדכם בהליכי גבייה ובסנקציות, כמו עיקול של כספים ורכוש, עיכוב יציאה מהארץ ומגבלות נוספות.

מהו הסדר עם הוצאה לפועל?

חייב שעניינו הגיע להוצאה לפועל ואינו מסוגל לעמוד בהחזרים, יכול לנקוט בכמה דרכים: בקשה לצו תשלומים, בקשה לאיחוד תיקים, הסדר חובות או הכרזה על פשיטת רגל (חדלות פירעון).

  • בקשה לצו תשלומים – פתרון שיכול להתאים למי שנפתח נגדו תיק בודד בהוצאה לפועל ולא מסוגל לפרוע את החוב בפעימה אחת. צו תשלומים מאפשר לחייב החזר תשלומים נוח יותר, המותאם ליכולותיו הכלכליות. במקרה של ריבוי תיקים, לעומת זאת, צו תשלומים עלול להסתכם בהוצאה חודשית גדולה מדי. חייב שקיבל צו תשלומים ולא מצליח כעבור תקופת מה לעמוד בו, רשאי לבקש צו תשלומים חדש, עם פריסה שתתאים יותר ליכולתו הכלכלית.

רשם ההוצאה לפועל יחליט האם לקבל את הבקשה, לאחר בדיקת היכולות הכלכליות, אופי הבקשה והמסמכים שצורפו אליה ולעתים יערוך גם  "חקירת יכולת" במעמד הזוכה. עם אישור צו התשלומים, החייב נדרש לעמוד בהסדר התשלומים החדש, באמצעות שוברי ההוצאה לפועל המשולמים בבנק הדואר.

  • בקשה לאיחוד תיקים – כדי להתמודד עם ריבוי תיקים בהוצאה לפועל, נוקטים לעיתים בהליך של איחוד כל התיקים לאחד, כדי לפשט את הטיפול בחובות הרבים. כשסכום החובות הכולל גדול מיכולת ההחזר של החייב, יש לדעת, הליך איחוד תיקים יכול לתת לו זמן נוסף, אך לא להביא ליציאה מוחלטת מהחובות. במקרים מסוימים, ניתן לעבור מאיחוד תיקים להליך של הסדר חובות, אם החייב עמד לאורך תקופה מסוימת, בתנאי צו התשלומים.

מה ההבדל בין הסדר מול ההוצאה לפועל לבין הסדר ישיר מול עורכי הדין של הנושים?

כאשר מגישים בקשה לצו תשלומים ללשכת ההוצאה לפועל, לא ניתן לדעת בוודאות מה הסכום שרשם ההוצאה לפועל יפסוק. הוא יכול לאשר את הסכום שביקשנו, אך מנגד רשאי לפסוק סכום גבוה יותר.

ואולם, חייב שאינו מצוי באיחוד תיקים, רשאי לקיים משא ומתן מול עורכי הדין של הנושים. הליך זה מאפשר נסות להגיע עימם להסדר תשלומים ופשרה, מבלי לבזבז את זמנו של רשם ההוצאה לפועל. הסדר מול עורכי הדין של הנושים יכול לאפשר לחייב למזער את הנזק הכלכלי, לזרז את ההליכים ולקדם את פירעון החובות.

עורך דין הוצאה לפועל

הגעה להסדר חובות היא צעד אופטימלי עבור החייב, אולם לא תמיד היא אפשרית. כל נושה רוצה לקבל כמה שיותר כסף, בכמה שפחות זמן. תוצאה מוצלחת מחייבת חשיבה, אסטרטגיה, תכנון וניסיון מקצועי רב, וכן בחינה של כל האפשרויות והתאמתן למקרה הספציפי של אותו חייב.

משום כך, התנאי החשוב ביותר להגעה להסדר מוצלח, הוא קבלת סיוע משפטי מקצועי מיומן, של עורך דין הוצאה לפועל מיומן ומנוסה בנושא הסדרי חובות בהוצאה לפועל.

הצעד הראשון שיבצע עורך הדין הוא בדיקה מקדימה של כמה תיקים פתוחים נגד החייב בלשכת הוצאה לפועל, ובירור פרטים נוספים, כגון מהות והיקף חובותיו, מספר הזוכים ועוד. כל אלה ועוד נועדו כדי להעריך את הסיכוי לגבש הסדר בתנאים הטובים ביותר עבורו.

במסגרת הבדיקה, יברר בנוסף עורך הדין גם מהו סכום הכסף שיוכל החייב לגייס לצורך הסדר החובות ומהם המקורות בהם יוכל להיעזר לשם כך, מסיוע של משפחה וחברים ועד להלוואה לצורך הסדר חוב.

בנוסף, על עורך הדין לברר לברר מי מבין עורכי הדין של הנושים פתוח למשא ומתן לצורך ויתור על חלק מהחוב. יכול מאוד להיות, כי במסגרת פשרה נצליח לשלם סכום חד פעמי לנושה ספציפי, ובכך לסלק אחוז משמעותי ממצבת החובות.

תוכן עניינים
הסדר עם הוצאה לפועל
דילוג לתוכן