המדריך המלא לסגירת חברה: כך תעשו את זה נכון!

חברה המפסיקה לפעול, מפטרת את עובדיה וסוגרת את חשבון הבנק, עדיין לא מוכרת על פי חוק כמחוסלת, לפני שעברה הליך פירוק מסודר. מה צריך לדעת על סגירת חברה ואיך מבצעים אותה בפועל? כל המידע במאמר הבא!

סגירת חברה לא יכולה לבוא לביטוי רק בסגירת שעריה והפסקה פעילותה. כל עוד לא פורקה על פי חוק, היא תיחשב לחברה פעילה, מה שיחייב אותה בין השאר, בהמשך תשלום האגרה השנתית לרשם החברות.

חברה שלא שילמה את האגרה ולא הגישה דו"חות שנתיים, תוכרז על ידי רשם החברות כ"מפרת חוק", על בעליה ייאסר לפתוח חברה חדשה והם אף צפויים לקנסות.

מכאן, שלא כדאי לפסוח על השלבים הבירוקרטיים הנדרשים לסגירת חברה וחשוב לפעול לביצוע ההליך מול רשם החברות, בהתאם לחוק.

איך מבצעים פירוק לסגירת חברה?

הליך של סגירת חברה או פירוק חברה, יכול להיעשות בהחלטת בעלי המניות, על ידי צו בית משפט, או תחת פיקוח של בית משפט.

בחברה שנסגרת ועדיין חייבת כספים לעובדים, ספקים וכדומה, הליך הפירוק יטופל בידי בית משפט מחוזי, שימנה נאמן לניהול הפירוק.

חברה שנסגרת ללא חובות, או שהיא בעלת יכולת פירעון גבוהה, יכולה לפעול להליך פירוק וסגירה ברשם החברות, ללא מעורבות של בית המשפט. לפני ביצוע הליך סגירת חברה ברשם החברות, החברה תיידע על כך את רשויות המס.

פירוק חברה על ידי הנושים

כשחברה איננה מסוגלת להחזיר חובות ומגיעה למצב של חדלות פירעון ופשיטת רגל, פירוק החברה נעשה ביוזמת  הנושים.  

בשלב הראשון, צריכים בעלי המניות בחברה לכנס אסיפה כללית, בנוכחות הנושים. דירקטור החברה יגיש לנושים את הדו"ח הפיננסי של החברה, לרבות תביעות, חובות וכד' ובאותו מעמד, ימונה מפרק לחברה, על ידי הנושים.

בהמשך, יש לשלוח בתוך שלושה שבועות, הודעה לרשם החברות על פירוק החברה ומינוי המפרק, כולל פרסום הפירוק ברשומות. במקרי אי הסכמה, ניתן להגיש בקשה לפירוק כפוי על ידי בית המשפט המחוזי, מצד בעלי החברה, בעלי המניות, או הנושים.

פירוק חברה על ידי בעלי המניות  

פירוק החברה יכול להתבצע גם ביוזמת בעלי המניות. הסיבות יכולות להיות, חוסר רווחיות של החברה, יחסים בעיתיים בין השותפים המפריעים להמשך התפעול, תום תקופת פעילות על פי חוזה, החלטת בעלי מניות למשוך הון ועוד.

ההליך, שנקרא "פירוק מרצון", מתאים לחברות שאין להן חובות או שהן בעלות כושר פירעון לטווח של שנה ממועד הפירוק. ההחלטה מתקבלת באסיפה הכללית של בעלי המניות.

לאחר שנפרעו כל החובות, נסגרו התיקים והוסרו השעבודים, עורכים בעלי המניות אסיפה סופית והמפרק מגיש דו"ח סופי לרשם החברות.

פירוק חברה מרצון במסלול מקוצר

חברת יחיד שכבר אינה פעילה, יכולה לעשות שימוש בהליך המקוצר של סגירת חברה, מחוץ לכותלי בית המשפט.

פירוק חברה מרצון בהליך המקוצר. מיועד רק לחברות בעלות דירקטור או בעלי מניות יחיד, העומדות בתנאי ההליך המקוצר, לא לפני כיסוי חובות האגרה השנתית לרשם החברות.

עורך דין לסגירת חברה

הליך של פירוק או סגירת חברה, כרוך בבירוקרטיה מרובה, הכוללת המצאת מסמכים להגשה לרשם החברות, תשלום אגרות, הגשת תצהירים, ביצוע פרסומים ברשומות ועוד.

אין ספק שהליך מורכב שכזה, מחייב סיוע מקצוע של עורך דין המומחה בפירוק חברות. מעורבות של עורך דין, תזרז את ההליך ותחסוך בעלויות מיותרות, כמו תשלומי אגרה שנתית על ידי חברה לא פעילה.

עורך הדין יוכל בין השאר להגיש בקשה לביטול האגרה ולקבלת החזר רטרואקטיבית, לביטול חוב שהצטבר על אגרות מיותרות, לצד טיפול בקנסות שהוטלו על החברה שלא לצורך.

תוכן עניינים
סגירת חברה
דילוג לתוכן