כיצד לבצע נכון טיפול עם חוב מזונות?

כאשר בית המשפט לענייני משפחה פוסק את הסכום שעל הגרוש לשלם, ואין לעורך הדין אפשרות להגיש ערעור על ההחלטה, החייב נדרש לשלם את התשלומים החודשיים, בין אם המשכורת שלו היא 10,000 שקל בחודש, ובין אם היא 5,000 ₪.

מי שלא ישלם את דמי המזונות כסדרם, צפוי שייפתח נגדו תיק הוצאה לפועל על ידי הצד שכנגד, בין אם מצד עוה"ד של גרושתו, ובין אם מצד המוסד לביטוח לאומי.

ישנם מספר כללים לפני ששוכרים עורך דין בשביל לעשות טיפול נכון עם חוב מזונות.

כלל ראשון של טיפול עם חוב מזונות: כימות החוב לכל מי שחייבים כסף.

לפני שפונים לעורך דין, החייב צריך לעשות עם עצמו חשבון נפש בדבר מצבו הכלכלי: האם הוא מתקשה לשלם אך ורק את דמי המזונות? או שמא יש לו חובות גם לגופים נוספים?

התשובה ברורה: אין טעם לשכור עורך דין הוצאה לפועל רק בשל חוב דמי המזונות. עדיף שעורך הדין יטפל במכלול החובות שמעיקים ומכבידים על תזרים המזומנים.

כלל שני: התייעצות עם עורך הדין האם בעתיד הקרוב מצבנו הכלכלי צפוי להשתפר או יורע

כלל זה מאוד חשוב. עורך הדין שתשכרו הוא אינו מגיד עתידות. הוא יכול לייעץ רק על בסיס המידע העדכני שמונח בפניו.

ואולם, אם ידוע לכם שמצבכם צפוי להשתנות בעתיד הקרוב, בין אם לטובה ובין אם לרעה, הסבו את תשומת לבו של עורך הדין לכך. לדוגמה: ירושה שבדרך, מתנה, קנסות, תביעות כספיות בבתי משפט, וכיוצ"ב.

הייעוץ של עורך הדין יכול להשתנות על בסיס המידע שתתנו.

אם מצבכם צפוי להידרדר, יכול מאוד להיות שהפתרון הוא פנייה להליך חדלות פירעון (פשיטת רגל). בצורה זו, תוכלו לחסוך ריביות מיותרות על החובות שלכם.

אם המצב שלכם צפוי להשתפר, יכול להיות שהפתרון הוא שעורך הדין ינסה לשוחח עם עורכי הדין של הנושים לצורך פריסת תשלומים נוחה ככל האפשר.

טיפול עם חוב מזונות – כלל שלישי: מספר הילדים שבגינם נותר לשלם דמי מזונות

ההחלטה כיצד עורך הדין יפעל, קשור לשאלה עבור כמה ילדים נותר לשלם מזונות, וכן מתי צפוי לסיים לשלומם. אם יש שלושה ילדים קטינים, ותשלומי המזונות צפויים להסתיים בעוד 15 שנה, אז קיימת סבירות גבוהה שעורך הדין ימליץ לכם לפנות להליך חדלות פירעון (פשיטת רגל), למרות שראוי להדגיש שעל חוב מזונות אין הפטר.

לעומת זאת, אם נותר לשלם מזונות על ילד אחד, ובעוד שנה תסתיים תקופת תשלום דמי המזונות, קיימת סבירות נמוכה יותר שעורך הדין ימליץ על חדלות פירעון, ויעדיף להכין עבורכם בקשה לאיחוד תיקים, או פריסת תשלומים אחרת.

כלל רביעי: האם יש נדל"ן או נכס בעל שווי משמעותי?

רבים חושבים שעורך הדין שלהם לא צריך לדעת מידע זה. אולם המידע הזה חשוב ביותר.

עורך הדין צריך לתת ללקוח בעל חוב המזונות את הטיפול המותאם לו ביותר.

כאשר יש ללקוח רכוש בעל ערך שעורך הדין לא יודע עליו, עורך הדין עלול להמליץ לו על הליך משפטי שגוי.

כאשר מדובר בחוב מזונות ויש לחייב נכס בעל ערך, קיים לפעמים לעורך הדין יכולת תמרון על בסיס מידע זה.

כלל חמישי: טיפול פרטני בחוב המזונות

יש חוב מזונות שהגרושה או הביטוח הלאומי טרם פתחו בגינו תיק הוצאה לפועל, ויש חוב מזונות שכבר נפתח בגינו תיק הוצל"פ.

הייעוץ שתקבלו מעורך הדין שלכם ביחס מה לעשות בנוגע לחוב המזונות, קשור בקשר הדוק לשאלה האם כבר נפתח תיק הוצאה לפועל או לא.

מדוע זה משנה? – כיוון שלחוב מזונות יש עדיפות במקרה שפתוחים מספר תיקי הוצאה לפועל, ויכולת התמרון של עורך הדין משתנה בהתאם.

כלל שישי: לשאול את עורך הדין שאלות על השלכות ההמלצה שלו

לכל הליך משפטי שעורך הדין ימליץ לכם, צפויות להיות השלכות.

והואיל ולמטבע יש שני צדדים, לכל פעולה תהיינה השלכות חיוביות ובמקביל גם השלכות שליליות.

פריסת חובות למשל, מונעת את הצורך לפנות להליך חדלות פירעון (פשיטת רגל). מנגד, פריסת חובות גוררת לעיתים תשלום ריבית, כך שלא תמיד התמונה ורודה.

דוגמה נוספת היא פנייה להליך חדלות פירעון. בצורה זו אין צורך להתמודד עם עיקולים וריביות, אולם מצד שני הצעד מצריך בהרבה מאוד מהמקרים צורך למכור נכסים (אם יש כאלה) לצורך כיסוי חובות.

תוכן עניינים
טיפול נכון עם חוב מזונות
דילוג לתוכן