חדלות פירעון: כל מה שחשוב לדעת על תהליך פשיטת רגל

תהליך פשיטת רגל או חדלות פירעון, הוא לעיתים הפתרון המשפטי המתאים למי שנקלע לחובות שאינו מסוגל לפרוע ומעוניין להשאיר אותם מאחור. סיוע משפטי הוא הכרחי, כדי להגיע בשלום לקו הסיום.

עסקים רבים נקלעים בימים אלה למשבר ושוקעים בחובות, שאינם יכולים לפרוע. במקרים מסוימים, הצעד הנכון הוא הכרזה על הליך זה (או בשפה המקצועית: הליך חדלות פירעון).

הליך פשיטת הרגל יכול להתבצע הן ביוזמת החייב והן ביוזמתם של הזוכה או הזוכים בתיקים שנפתחו נגדו בהוצאה לפועל. כאשר מדובר בחברה בע"מ שנקלעה לחובות, ההליך נקרא פירוק חברה.

מהו תהליך פשיטת רגל?

מטרתו של הליך זה הוא לכנס את כל הנכסים שבידי החייב, אם אלה נכסי נדל"ן או נכסים אחרים, למכור אותם ולהעביר את התמורה הכספית לזוכים או הנושים. לחייב שאין בידיו נכסים שניתן לממש, הליך פשיטת הרגל צפוי להיות מהיר יותר.

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שנכנס לתוקפו בשנת 2019, הכניס שינויים שונים בהליך וקבע בין השאר, שתיקי הוצל"פ עם חובות עד סכום של 161,000 שקלים, יתנהלו בלשכות הוצאה לפועל ייעודיות. תיקים בסכום הגבוה מזה, יתנהלו על פי החוק החדש בבית משפט שלום, במקום במחוזי, כפי שהיה נהוג קודם לכן.

הליך פשיטת הרגל, אמנם אינו מוחק מיד את החובות, אבל הוא מעניק לחייב הקפאה מיידית של פעולות הגבייה הננקטות נגדו באמצעות לשכת ההוצאה לפועל, וביניהן גם עיקולי שכר, עיקולי משכנתא ועוד, עד להשלמת ההליך.

שלבי תהליך פשיטת רגל

בקשה לביצוע הליך של פשיטת רגל, ניתן להגיש כשסכום החובות עומד על לפחות 65,885 ש"ח, כשהחוב קצוב בזמן וכשמועד הפירעון חל באותו יום או בעתיד. המבקש צריך להיות אדם בגיר, המתגורר או מנהל עסקים במדינת ישראל.

את הבקשה מגישים לממונה על חדלות הפירעון, בתוספת תשלום אגרה. בית המשפט יוציא בהמשך צו לפתיחת הליכים של החייב, על פיו יעוכבו כל הליכי ההוצאה לפועל נגדו.

בשלב הבא, הממונה על חדלות הפירעון קובע צו תשלומים זמני למשך שנה. כעבור שנה בית המשפט יקבע צו תשלומים עדכני למשך 3 עד 5 שנים, בהתאם למצבו הכלכלי כפי שבדק הנאמן.

לאחר שישלם החייב את הסכום הכולל שנפסק לו, יגיש עורך הדין של החייב לבית המשפט בקשה להפטר מהחובות. עם קבלת ההפטר מבית המשפט, החייב פטור מחובותיו, למעט חובות ספציפיים, ובראשם קנסות וחוב דמי מזונות.

המגבלות על החייב בתהליך פשיטת רגל

על חייב המצוי בהליך של פשיטת רגל, חלות מגבלות שונות. נאסר עליו השימוש בכרטיסי אשראי והוא מוכרז כמוגבל, נמנע ממנו לפתוח חשבון בנק או למשוך שיקים ודירוג האשראי שלו יורד. בנוסף, נאסר עליו לאורך התקופה לייסד תאגיד או להיות בעל עניין בתאגיד.

כאמור, לא ניתן לקבל הפטר באמצעות פשיטת רגל, על חובות כמו מזונות אישה וילדים, חובות על עבירה פלילית (כמו עבירות תכנון ובנייה, קנסות לרשות מקומית וכל חוב הכרוך בהונאה).

החשיבות של עורך דין הוצאה לפועל וחדלות פירעון

ההחלטה האם ומתי להיכנס להליך חדלות פירעון ופשיטת רגל היא מורכבת והשלכותיה על החייב הן קריטיות. לפיכך חשובה כבר בשלב הראשוני המעורבות של עורך דין מיומן המתעסק הן בנושא ההוצאה לפועל, והן חדלות פירעון.

חשוב לדעת מהו המועד הנכון לכניסה להליך. לפעמים כניסה מוקדמת מדי, עלולה להביא לאובדן נכסים  שניתן היה לשמור, או הפסד הזדמנות להליך אחר שמאפשר את הסדרת החובות בדרך קלה ומהירה יותר.

עורכי הדין העוסקים בתחומים אלה מייעצים לחייב האם בקשה להכרזה על פשיטת רגל (חדלות פירעון), היא כדאית באותו רגע נתון. בהמשך הדרך, יסופק לחייב ליווי מלא עד לקבלת ההפטר, אשר צפוי להקל עליו, ייעל את ההליך כולו וימזער את הנזק.

מחפשים עורך דין חדלות פירעון? מצאתם!

עומדים בפני הליך הוצאה לפועל או חדלות פירעון, וצריכים להתייעץ עם עורך דין? מחפשים עורך דין העוסק בתחום יותר מ-15 שנים? מצאתם! עורך הדין לירון צבי קניג עומד לרשותכם בכל עת וישמח להעניק לכם שירות משפטי מקצועי בתחום. לפרטים נוספים צרו קשר עוד היום באמצעות מספר הטלפון: 054-5962351, ונשמח לעמוד לשירותכם בהקדם האפשרי! בהצלחה!

תוכן עניינים
תהליך פשיטת רגל
דילוג לתוכן