הליך פשיטת רגל – מה עדיף: לקדם הליך פשיטת רגל או הסדר חוב בהוצאה לפועל ?

במאמר זה נסקור התלבטות שיש ללא מעט חייבים. לרבים יש חובות במאות אלפי שקלים, ועל פניו הם רשאים לקדם הליך חדלות פירעון (פשיטת רגל). הליך זה צפוי לארוך פחות או יותר 4.5 שנים, ובמסגרתו יוטלו עליהם הגבלות: ייאסר עליהם לצאת מן הארץ, ייאסר עליהם לחרוג ממסגרת האשראי, מחויבים להגיש דו"חות פעם בחודשיים, לתת דין וחשבון לנאמן, ועוד. 

בנוסף, במהלך כ-4.5 השנים הללו רובם צפויים לשלם סכום כולל של כ- 100,000 שקל. ההתלבטות מתחילה כאשר יש קרובי משפחה שמעוניינים לחסוך לבן המשפחה את "כאב הראש" הזה, ומעוניינים להגיע לפשרה עם הנושים.

חשוב להדגיש כי אם נפתח תיק הוצאה לפועל ולא מתנהל הליך בבית משפט, הנושים אינם מחויבים להתפשר. אולם הסיכוי להתפשר גבוה אם יוכח להם שקיימת אפשרות לפנייה להליך חדלות פירעון (פשיטת רגל), ואז הם עלולים לא לראות את כספם.

מניסיוננו הרב, רוב הפשרות נסגרות סביב 33% מגובה החוב העדכני בהוצאה לפועל. כמובן לא מדובר בחוק טבע. ככל שגובה החוב בתיק ההוצאה לפועל קטן יותר, כלומר מאות בודדות או אלפי שקלים בודדים, כך הנטייה להתפשר על הסכום תהיה קטנה יותר. אולם ככל שגובה החוב גדול יותר, עורך הדין של הנושה יודע שהסיכוי לגבות 100% מהחוב הוא קטן יותר, וכך הנטייה להתפשר על הסכום תהיה גבוהה יותר. 

מכאן ניתן להסיק כי באופן כללי מי שמצבת החובות שלו בהוצאה לפועל היא עד 300,000 ₪, יכול מאוד להיות שיוכל לסגור אותם תמורת פשרה בסך כ- 100,000 ₪, שזה כאמור סכום פחות או יותר זהה לסכום הכולל שישולם במסגרת הליך חדלות פירעון (פשיטת רגל). למרות האמור לעיל חשוב להדגיש, כי לא תמיד הכל עובר חלק.

יש נושים שאינם להוטים להתפשר. יכול להיות שהם מאמינים שיוכלו לגבות את מלוא הסכום. אולי מצבם הכלכלי טוב והם לא לחוצים לקבל את הכסף. יש מצבים על-פי החוק שאסור לנושה להתפשר, כגון בחוב ארנונה (אלא אם פונים לוועדה מסוימת).

האם ניתן להתפשר עם נושים אחרי שכבר התחיל הליך חדלות פירעון?

במפורש כן. חולפת תקופה בת כשנה בין תחילת ההליך ועד לדיון בבית המשפט. במהלך החצי השנה הראשונה, הנושים צריכים להגיש תביעות חוב, ונאמן יש עוד 3 חודשים לבדוק אותן ולהכריע מי מהן מוצדקות, ובאיזה סכום.

אם הנאמן יבדוק ויכריע בתביעות כספיות החוב בזמן, יהיה פרק זמן של 5-3 חודשים, בהם ניתן יהיה להציע הסדר נושים על-ידי קרובי משפחה או חברים. עורך הדין של החייב יפנה לנאמן עם הצעה עם סכום כולל עבור כלל הנושים. הנאמן יפנה עם ההצעה לעורכי הדין של הנושים, ואם יהיה הרוב הדרוש על-פי החוק, יהיה ניתן לסיים את ההליך די במהירות.

למה כדאי שניסיון הפשרה ייעשה באמצעות עורך דין ולא לבד?

רבים מן החייבים מנסים לסגור פשרה לבד, ולאחר שהם נכשלים הם פונים לעורך דין הוצאה לפעול. כך הרבה פעמים עורך הדין שלהם מגלה כי כבר נמסרה לחייב הצעה נגדית. לאחר שנמסרה הצעה נגדית, קשה יותר לשכנע להפחית עוד קצת את את הסכום.

מדוע? – כיוון שנקודת ההנחה היא שבוצעו כל הבדיקות ושאין הצדקה להסכים לפשרה בסכום קטן יותר.

לא כך המצב כאשר עורך הדין מטעם החייב הוא זה שמבצע את הפנייה הראשונה. הוא יכול לגבש מכתב מסודר, לצרף הוכחות, ולהסביר מדוע המצב הכלכלי קשה מאוד. לפיכך כאשר הוא מבצע את הפנייה הראשונית – הסיכוי רב יותר. אולם אם פנייתו היא לאחר שאנשים קודמים כבר ניסו לבצע פשרה, למשרד עורכי הדין של הנושה יש פחות נכונות לבצע את הבדיקות עוד פעם מחדש.   

הליך פשיטת רגל סיכום:


טיפול בעניינים אלו רצוי לעשות באמצעות עורך דין הוצאה לפועל או עורך דין חדלות פירעון. עורך-דין לירון צבי קניג הוא עורך דין משנת 2007, הפועל מראשון-לציון, וישמח לסייע במידת האפשר. במהלך השנים הוא ייצג הן חייבים והן זוכים (נושים), וקידם הסכמי הסדרי חוב רבים מספור.

תוכן עניינים
הליך פשיטת רגל
דילוג לתוכן