חדלות פירעון: האם כדאי לפשוט רגל?

הליך פשיטת רגל יכול לסיים את פרק החובות בחיים, אבל כרוך במגבלות לא קלות. את השאלה האם כדאי לפשוט רגל במצב בו אתם נמצאים, כדאי להפנות לעורך הדין שלכם. יוקר המחייה, משברי חיים, התמוטטות עסק או אובדן מקום עבודה, יכולים לגרור כל אחד מאיתנו לשקיעה בחובות, ההולכים ומצטברים וחלקם מגיעים לכדי פתיחת תיקי ההוצאה לפועל. אחת הדרכים לצאת מהמצב הלא פשוט, היא הליך של פשיטת רגל או חדלות פירעון, שבסופו זוכה החייב בהפטר חובות והוא יכול להתחיל להשתקם כלכלית.

מהו הליך פשיטת רגל?

הליך פשיטת רגל אורך לרוב תקופה של בארבע-חמש שנים. הוא נפתח בהגשת בקשה לבית המשפט, נמשך בצו פתיחת הליכים ובהכרזה על המבקש כעל פושט רגל ומסתיים, אם הכול מתנהל כשורה, בקבלת צו הפטר על החובות. ההליך מאפשר לחייב לקבל תוכנית שיקום, הכוללת צו תשלומים לפירעון החובות. הצו החדש יותאם ליכולתו הכלכלית, על בסיס ההכנסה הכוללת של משק הבית, לעומת ההוצאות השוטפות. החייב משלם מדי חודש לקופת פשיטת הרגל, סכום סביר שמאפשר לו להתקיים בכבוד. בסוף ההליך יינתן לו צו הפטר, המעניק לו הגנה מלאה מתביעות כספיות, למעט במקרים חריגים כמו קנסות וחוב הנוגע מדמי מזונות.

האם כדאי לפשוט רגל?

הליך פשיטת רגל (או חדלות פירעון בשמו הרשמי), למרות תדמיתו הבעייתית, הוא לא בהכרח אופציה גרועה והוא יכול להיות הזדמנות לפתוח דף חדש.

השאלה האם כדאי לפשוט רגל תלויה מאוד בנסיבות המקרה.

מצד אחד קיימת אפשרות למחיקת חובות ומהצד השני, החייב צפוי למגבלות וסנקציות לאורך תקופה מסוימת וכן לכינוס ומכירת נכסים שברשותו. הדרך לקבלת ההפטר איננה קצרה, ובמהלכה צריך החייב לנהוג בהתאם לכללים קבועים. בנוסף, עליו לשקף באופן מלא את מלוא הנכסים והרכוש שברשותו ולאפשר לממש אותם לצורך פירעון החובות. חייב שהוא בעל נכסים רבים, צריך לשקול האם פשיטת רגל היא ההליך המשפטי המתאים לו ולמעשה, לחייב שידו משגת לפרוע חובות שלא באמצעות פשיטת רגל, כדאי לשקול דרך אחרת, כמו הסדר נושים.

התנאים להצלחת הליך פשיטת הרגל

  • שיתוף פעולה – תנאי חשוב להצלחת ההליך, הוא שיתוף פעולה מלא מצד החייב עם כל הגורמים המטפלים בבקשה, כמו הממונה על חדלות הפירעון, עורך הדין המייצג ועוד. ניסיון לנצל את ההליך המשפטי שלא בתום לב, עלול לחבל בו.
  • הגבלת חשבון הבנק – חשבון הבנק של מי שפותח בהליכי פשיטת רגל, מוכרז כמוגבל. נמנע ממנו למשוך שיקים מהחשבון ולהשתמש בכרטיס אשראי.
  • כינוס נכסים – עם קבלת צו כינוס הנכסים, יכונסו כל הנכסים שבידי החייב וימכרו, לצורכי פירעון החובות שצבר. מדובר בצעד קשה, שנעשה רק כשסך החובות שנצברו גדול במיוחד ואין דרך טובה יותר לסיים את הסיפור.
  • עיכוב יציאה מהארץ – עם ההכרזה על פשיטת רגל, יוצא נגד החייב צו עיכוב יציאה מהארץ. לאורך ההליך כולו, יימנע ממנו לעזוב את מדינת ישראל, אלא באישור מיוחד של בית המשפט ומסיבות מוצדקות.
  • איסור להקים תאגיד – על חייב הנמצא בהליך של פשיטת רגל, נאסר להקים חברה, או לייסד תאגיד.

חשיבות הצורך בעורך דין הוצאה לפועל וחדלות פירעון

לשאלה האם כדאי לקדם הליך פשיטת רגל, ניתן לקבל תשובה מהימנה ומקצועית, רק מעורך דין ותיק ומנוסה בדיני ההוצאה לפועל, חדלות פירעון ושיקום כלכלי. עורך הדין שעוסק בתחומים אלה יפרוס בפני החייב את כל האפשרויות המשפטיות העומדות בפניו לשם מחיקת חובותיו, וכן את היתרונות והחסרונות של כל נתיב. מעבר להכרעה האם ללכת להליך משפטי כזה או אחר, עורך דין בקיא ומנוסה בתחום ההוצאה לפועל וגם חדלות פירעון, יוכל ללוות את החייב לכל אורך ההליך, בהתאם כמובן לנסיבותיו. מתפקידו של עורך הדין לוודא, בין היתר, שהבקשה לפשיטת רגל מנוסחת כראוי, וכוללת את כל הטיעונים וההסברים הדרושים, שההתנהלות נכונה מהבחינה הביורוקרטית, שהמסמכים הנכונים מוגשים, שיש עמידה בזמנים ושהחייב ממלא אחר כל הוראות החוק. החייב מצדו, נדרש לשקף את מצבו המדויק בפני עורך הדין, כדי שיוכל להתאים לו את דרך הפעולה הטובה ביותר, המהירה ביותר, והיעילה ביותר, לשם סיום פרק החובות בחייו וליציאה לדרך חדשה, נטולת דאגות.

תוכן עניינים
האם כדאי לפשוט רגל
דילוג לתוכן