מהי בקשת פריסת חוב מזונות ובאילו תנאים היא תתקבל?

פריסת חוב מזונות, ניתנת כיום לביצוע בצורה פשוטה מבעבר. איך עושים את זה נכון ולמי זה מתאים? כל התשובות בהמשך! בשנים עברו, מי שהסתבך בחובות על תשלומי מזונות לא יכול היה לבקש פריסת תשלומים במסגרת תיק הוצאה לפועל שנפתח נגדו. לימים תוקן חוק ההוצאה לפועל, וכיום יש גם לרשם ההוצאה לפועל סמכות לאפשר בקשת פריסת חוב מזונות מהעבר, בהתאם ליכולתו הכלכלית של החייב. תכלית התיקון בחוק היא להקל על חייבים חסרי יכולת ולחסוך מהם הליך מורכב של פנייה לבתי משפט.

שלבי ההליך לצורך קבלת פריסת חוב מזונות

כדי לקבל פריסת חוב מזונות עבר, על עורך הדין של החייב להגיש, בשלב הראשון, בקשה מנומקת לרשם ההוצאה לפועל, ל"פריסת חוב מזונות עבר", ולציין את סכום החודשי שיוכל הלקוח לעמוד בו, בצירוף אסמכתאות אודות מצבו הכלכלי הנוכחי. בטרם הבקשה מוגשת על-ידי עוה"ד ללשכת ההוצל"פ, על החייב להוכיח כי הוא רציני בכוונותיו, ולא מבזבז את זמנו של הרשם. לפיכך התשלום הראשון ישולם ימים אחדים לפני שהבקשה מוגשת על-ידי עורך הדין. חשוב להדגיש כי רשם ההוצאה לפועל אינו יכול לשנות פסק דין שניתן בבית משפט, אך ביכולתו לקבוע פריסה של חוב מזונות עבר.

אילו מסמכים יש לצרף לבקשת פריסת חוב מזונות?  

כאמור, לבקשה לפריסת חוב מזונות עבר, יש לצרף מסמכים המעידים על מצבו הכלכלי של החייב. המסמכים הנדרשים הם ביתר שלושה תלושי משכורת אחרונים, דפי חשבון עדכניים מהבנק, תרופות, חוזה שכירות, וכמובן הוצאות אחזקת הבית (כגון: חשבון חשמל, מים, טלפון, ארנונה, ועוד). מי שמסיבות רפואיות אינו עובד, צריך להוכיח שבדף החשבון מהבנק מופיעה הכנסה מקצבת נכות.

מה רשם ההוצאה לפועל מבצע עם קבלת הבקשה לידיו?  

רשם ההוצל"פ יבחן את הבקשה ואם ישתכנע שקיימת הצדקה לכך, הוא עשוי לאשר את פריסת חוב מזונות עבר. חשוב להדגיש פעם נוספת שפריסת חוב מזונות עבר אינה משנה את גובה תשלום המזונות החודשי שנפסק בבית המשפט לענייני משפחה. הסכום שיש לשלם בנוגע לפריסת חוב העבר הוא בנוסף לתשלום החודשי השוטף.

מדוע ביטוח לאומי פותח לעיתים תיק מזונות בלשכת ההוצאה לפועל?

לאישה שהגרוש אינו משלם לה את דמי המזונות, ניתנת בנסיבות מסוימות האפשרות לפנות למוסד ביטוח הלאומי. הביטוח הלאומי באותן נסיבות חריגות ישלם את דמי המזונות במקום החייב, ובמקביל יפתח נגד החייב תיק הוצאה לפועל כדי לגבות ממנו את החוב.

מה ההבדל בין פריסת חוב בתיק ביטוח לאומי מול תיק של גרושה?

בתיק הוצאה לפועל של גרושה רשם ההוצאה לפועל בדרך כלל יבקש לקבל את תגובתה לבקשה של החייב לפריסת חוב העבר. אם היא מיוצגת על-ידי עורך דין, הוא יגיש תגובה בשמה. אם אין עו"ד שמייצג אותה, היא תצטרך למסור את התגובה בכוחות עצמה. במסגרת התגובה היא תצטרך להתייחס לטענות של החייב שהפרוטה אינה מצויה בכיסו, וכי אין באפשרותו לשלם יותר ממה שהוא הצהיר. רשם ההוצאה לפועל יתחשב בטענת הגרושה או תגובת עורך-דינה, אולם הוא האחרון שמחליט. בתיקי ביטוח לאומי המצב שונה. בדרך כלל לא מבקשים תגובה של אף אחד. רשם ההוצאה לפועל בודק מה גובה החוב בתיק ההוצאה לפועל, ועל בסיס טבלה המצויה ברשותו הוא צפוי להחליט מה יהיה גובה התשלום החודשי.

מדוע חשוב שעורך דין ייצג את החייב בהליך שכזה?

חייבים רבים מתקשים לטפל בכוחות עצמם בביורוקרטיה הדרושה. החייב בדרך כלל לא יודע איפה וכיצד לבצע את התשלומים. הוא לא יודע אילו מסמכים צריך לצרף ומה מיותר. הוא לא יודע במרבית המקרים כיצד למלא את הטפסים. לעיתים הוא גם אפילו אינו יודע באיזו לשכת הוצל"פ להגישם. מרבית החייבים זקוקים לסיוע של עורך דין, ובנסיבות חריגות אף סיוע צמוד. ללא הסיוע, הם צפויים להיות מתוסכלים על העדר היכולת להתמודד מול המערכת.  מערכת ההוצאה לפועל בנויה על ביורוקרטיה, טפסים ונהלים. מי שהטיפול מול המערכת הזו הוא לא עיסוקו השוטף, צפוי להיגרר לקשיים רבים. עורך דין מהתחומים הוצאה לפועל, פשיטת רגל וחדלות הפירעון, עוסק בנושאים אלה יום-יום, ולכן הוא צפוי להביא לתוצאה המיוחלת בהקדם האפשרי.

תוכן עניינים
בקשת פריסת חוב מזונות
דילוג לתוכן