מדוע כבישי האגרה "משתלטים" על לשכת ההוצל"פ?

בשנת 2015, רק כ- 5% מהתיקים בלשכת ההוצל"פ שנפתחו באותה שנה נבעו בגין חוב לזכיינים שמפעילים את כבישי האגרה.

בשנת 2019 השיעור עלה ל- 10%, ובשנת 2022 – 21%.

למה בלשכת ההוצל"פ נפתחים תיקים רבים בשל כבישי האגרה?

התשובה ככל הנראה מצויה בנתון המכונה "חציון".

בשנת 2019 החציון של תיקי כבישי האגרה עמד על 1,040 ₪. במלים אחרות, חצי מהתיקים לשכת ההוצל"פ הללו נפתחו בשל חוב גבוה מ- 1,040 ₪, והחצי השני נפתח בשל חוב פחות מ- 1,040 ₪.

בשנים שחלפו מאז החציון הלך וצנח, ונכון לשנת 2022 החציון עומד על 818 ₪.

מכאן נובעת המסקנה, כי ככל הנראה קיימת מגמה אצל הזכיינים שלא להמתין זמן רב יחסית עד שייפתח תיק בלשכת ההוצל"פ. המגמה היא לפתוח תיק ולקדם את הליכי הגבייה תוך פרק זמן מהיר יותר.   

הקדמת המועד לפתיחת תיקים נבעה ככל הנראה בעקבות ביקורת רבה נגד הזכיינים שמפעילים את כבישי האגרה. הם הואשמו לא פעם שהם ממתינים זמן רב יחסית עד שמקודמים הליכי גבייה, כדי שאם יש בעל רכב שלא ידע על החוב מסיבה כלשהי, החוב שלו כבר לא יעמוד על מאות שקלים בודדים, אלא אלפי שקלים. ככל הנראה מחמת ביקורת זו, הזכיינים מורים לעורכי הדין שלהם לפתוח תיק הוצל"פ כאשר החוב הוא בן 3 ספרות, והם אינם ממתינים שיגיע ל-4 ספרות.

לפיכך ככל שהמגמה תמשיך ותצבור תאוצה, הצפי הוא שתיקי האגרה יהיו אחוז הולך וגדל מתוך כלל תיקי ההוצאה לפועל, ובמקביל ככל היחלפו השנים החובות בתיקי האגרה יהיו יותר ויותר קטנים.

חדלות פירעון ופשיטת רגללשכת ההוצל"פ

מה הכנסת עושה כדי לטפל בתופעה?

חברי הכנסת מודעים למצב שנוצר, ובחודש אוקטובר 2021 הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק שמטרתה הפחתת הפרשי ריבית על חוב שנובע מכביש אגרה.

על-פי דברי ההסבר להצעת החוק, המצב הנוכחי הוא שבעל רכב שלא משלם את החוב בזמן, נדרש כיום לשלם ריבית בשיעור של 25%. זו ריבית נשך שאין לה אח ורע אל מול חובות מסוגים אחרים.

אם הצעת החוב תתקבל במלואה במתכונתה הנוכחית, תיקי האגרה ייחשבו כמו כל חוב רגיל, הריבית תהיה ריבית רגילה, ולכן החוב כבר לא יתפח בשיעור של 25%.

מה צפויות להיות ההשלכות אם הצעת החוק תתקבל במתכונתה הנוכחית?

התוצאה הצפויה במצב שכזה היא שתתמוגג השאיפה של הזכיינים שהחוב יתפח בשל הפרשי ריבית.

הזכיינים יעשו מאמץ רב יותר לאתר את בעל הרכב, וככל הנראה יינקטו הליכים מקדמיים במטרה לידעו על החוב. אולי גם יישלח יותר ממכתב התראה אחד. כך מי שלא קיבל את מכתב ההתראה הראשון, אולי יקבל את המכתב השני וישלם את חובו.

יכול מאוד להיות, כי גם ההתנהלות של הזכיינים תתייעל. רבים ממי שנוסעים בכבישי אגרה עושים זאת מספר פעמים בשנה, ויש כאלה בתדירות גבוהה יותר. אם הריבית בשיעור 25% תבוטל, יכול להיות שהזכיינים ימתינו תקופה מסוימת כדי שיצטבר חוב בגין מספר נסיעות שלא שולמו, ואז ייפתח תיק הוצל"פ אחד בגין כל הנסיעות יחדיו.

לפיכך אם חברי הכנסת ישנו את החוק, מספר התיקים בלשכת ההוצל"פ בגין כבישי אגרה צפוי לצנוח, הן כיוון שמספרם של בעלי הרכבים שלא יהיו מודעים לחוב יקטן, והן כי ייפתח תיק אחד עבור מספר נסיעות.

מנגד, הצפי הוא שסכום החוב בתיקי הוצל"פ שייפתחו בעתיד יהיו בסכומים גבוהים יחסית ביחס למצב הנוכחי. אם כיום הסכום החציוני הוא 818 ₪ כאמור, סביר להניח כי לאחר תיקון החוק הסכום החציוני יהיה הרבה יותר גבוה. הזכיינים יהיו מודעים אמנם שהם כבר לא יקבלו ריבית בשיעור 25%, אולם מצד שני הם לא ימהרו לפתוח תיק בלשכת ההוצל"פ בשל נסיעה אחת שלא שולמה. הם צפויים להמתין גם 3 או 4 שנים, ויפתחו תיק בלשכת הוצל"פ בגין מספר נסיעות בסך כולל של אלפי שקלים.

תוכן עניינים
עורך דין לירון צבי קניג
עורך דין לירון צבי קניג

בעל תואר ראשון ושני במשפטים. מתמחה בתחומים הוצאה לפועל ופשיטות רגל.

הליך פשיטת רגל
דילוג לתוכן