מה תפקידו של עורך דין פשיטת רגל ובאילו מקרים הוא יוכל לסייע לכם?

חדלות פירעון היא תאונה כלכלית שיכולה לקרות לכל אחד והצעד הראשון, הוא פנייה לעורך דין פשיטת רגל, לקבלת סיוע מקצועי.

נכנסתם לחובות ולא הצלחתם להגיע להסדר עם הנושים על תביעות כספיות כאלה ואחרות, חוב ארנונה ועוד? הליך חדלות פירעון הוא הפתרון שמציע החוק לעצור הליכים כמו קנסות, תביעות משפטיות ותיקים בהוצאה לפועל, להסדיר חובות ולהשתקם כלכלית. 

מהי חדלות פירעון?

הליך חדלות פירעון נדרש, כשחייב אינו מסוגל לפרוע את חובותיו הנוכחיים והעתידיים, אם זה יחיד או חברה. ההחלטה לנקוט בצעד תלויה בהיקף החובות, לעומת יכולתו הכלכלית.

הצעד הראשון הוא הגשת בקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון. בחובות שמתחת ל-160,000 שקלים,  הבקשה תופנה ללשכת ההוצאה לפועל. מעל לסכום, לממונה להליכי חדלות פירעון.

בית משפט השלום יכריע בהליך פשיטת הרגל ויאשר תוכנית שיקום ופירעון בעניינו של חייב בודד. הליכי חדלות פירעון של תאגידים, מתנהלים בבית המשפט המחוזי.

חוק חדלות פירעון

חוק חדלות הפירעון החדש שנכנס לתוקפו ב- 2019, במקום "פקודת פשיטת רגל", נועד להסדיר מחיקת חובות ולאפשר לחייבים להשתקם כלכלית.  

בהליך חדלות הפירעון, נקבעים הסדרים עם הנושים. הממונה על חדלות הפירעון ממנה נאמן, שתפקידו לדאוג להחזר התשלומים, למימוש נכסי קופת הנשייה ולחלוקה לנושים.

שלבי הליך חדלות הפירעון

כשהחייב הוא אדם פרטי שסך חובותיו עולה על 150,000 שקלים, הבקשה לצו פתיחת הליכים תיענה בתוך 30 יום. חברות ותאגידים, יגישו קשה לבית המשפט המחוזי, במסגרתה ניתן לבקש שיקום כלכלי. בית המשפט יורה על פירוק התאגיד, או הפעלתו לצורכי שיקום.

בתוך 11 חודשים ממינוי הנאמן, הממונה יגיש לבית המשפט הצעת לתוכנית שיקום כלכלי לחייב, המבוססת על יכולת הפירעון שלו.

כשאין אפשרות להמשך פריסת תשלומים בשל גילו או מצבו הבריאותי של החייב, עורך דין פשיטת רגל יכול לפנות לממונה בבקשה להפטר מיידי ללא תנאים. החייב והנושים מורשים להסכים להצעת הממונה, או לסרב לה.

לאחר הגשת התוכנית לשיקום כלכלי ודיון במעמד הצדדים, ייתן בית המשפט צו שיקום כלכלי, עם תוכנית לפירעון החובות ולשיקום כלכלי, הנכסים וחלוקת הכספים לנושים. בתום תקופת התשלומים יקבל החייב הפטר מחובותיו (למעט חובות כמו מזונות, קנסות ועוד).

ממתן הצו לפתיחת הליכים ועד לקבלת ההפטר, נאסר על החייב להשתמש בהמחאות וכרטיסי אשראי והוא מוכרז כחדל פירעון. הוא מנוע מלשמש כיו"ר, בעלים, או שותף בתאגיד וקיים נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ.

משך ההליך של פשיטת רגל תלוי בהיקף החובות, זהות הנושים, סטטוס החייב ועוד ויכול להגיע לכמה חודשים עד ארבע שנים.

למה חשוב להיעזר בעורך דין פשיטת רגל?

פשיטת רגל היא הליך מורכב ורגיש המערב גורמים שונים, לכל אחד אינטרסים משלו וכדי לצלוח אותו בצורה המיטבית, מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין, המומחה ומנוסה בהליכי חדלות פירעון.

עורך דין פשיטת רגל, יוכל להציע ללקוח גם חלופות לפשיטת רגל ולייעץ לגבי הנתיב המשפטי המתאים ביותר למקרה. רק עו"ד חדלות פירעון הבקיא בתחום, יוכל ליישב בין הדרישות והצרכים של כל הצדדים ולהגיע למתווה הטוב ביותר, להתנהל מול הבנקים, חברות האשראי, רשות המיסים והמערכת המשפטית.

הוא יבצע עבור הלקוח בדיקה מקדמית לגבי עמידתו בדרישות החוק לפשיטת רגל ויוודא שמדובר במצב אמיתי של חדלות פירעון ושקיימים כל המסמכים הרלבנטיים, למניעת מצב של דחיית הבקשה.

אם יוחלט שזו הדרך, עורך דין פשיטת רגל  יערוך תצהיר, שיפרט את נסיבות הסתבכותו הכלכלית של החייב והתנאים המצדיקים את נקיטת ההליך, בגיבוי מסמכים.

תוכן עניינים
עורך דין לירון צבי קניג
עורך דין לירון צבי קניג

בעל תואר ראשון ושני במשפטים. מתמחה בתחומים הוצאה לפועל ופשיטות רגל.

עורך דין פשיטת רגל
דילוג לתוכן