מה זה צו עיכוב יציאה מן הארץ?

כאשר מדובר בהליך הוצאה לפועל, צו עיכוב יציאה מן הארץ זה סנקציה, שנועדה למנוע ממי שחייב כסף לעזוב את הארץ. כאשר מדובר בחוב שאינו נובע מדמי-מזונות, אפשר להטיל צו עיכוב יציאה כאשר מדובר בסכום גבוה מ- 50,000 ₪. אם החוב נובע מחוב מזונות, אין הגבלה על גובה החוב, כיוון שיש גם חיובים עתידיים שיצטרכו להיות משולמים.

אני לא יודע האם יש נגדי צו עיכוב יציאה מן הארץ. איך בודקים?

מטלפנים לרשות האוכלוסין וההגירה: 3450*. שימו לב שצריך שהדרכון שלכם יהיה לצדכם בעת שאתם מטלפנים, כי לצורך אימות פרטים תצטרכו לציין פרטים שכתובים רק בדרכון, כגון תאריך הנפקה.

לא דחוף לי לצאת מן הארץ, אך עדיין רוצה לבטל את הצו. מה עושים?

מי שלא חייב בדחיפות לצאת מן הארץ, אבל מעוניין כי הצו יבוטל, עומדות לו שתי אפשרויות. אם החוב אינו חוב מזונות, אפשרות ראשונה היא לשלם סכום משמעותי, על מנת להקטין את החוב כך שיעמוד על פחות מ- 50,000 ₪. אם החוב יפחת מתחת ל- 50,000 ₪, צו עיכוב היציאה אולי יבוטל אוטומטית, או שצו עיכוב היציאה צפוי להתבטל בעקבות בקשה שתוגש לרשם ההוצל"פ.אפשרות שנייה היא קצת יותר ארוכה ומורכבת, ובעיקר מיועדת למי שאינו יכול ליישם את האפשרות הראשונה.

האפשרות השנייה היא להגיש ללשכת ההוצל"פ בקשה לצו תשלומים. לאחר שייפסק צו תשלומים, ותשלמו 3 תשלומים חודשיים רצופים, תוכלו לבקש לבטל את צו עיכוב היציאה. לא ניתן לקצר הליכים, כי אם תגישו את הבקשה לביטול צו עיכוב היציאה מבלי ששילמתם 3 תשלומים חודשיים רצופים, רוב הסיכויים שהבקשה שלכם לא תאושר. לעומת זאת, לאחר ביצוע 3 תשלומים רצופים הסיכוי שלכם טוב יחסית, כי רשם ההוצאה לפועל צפוי להשתכנע כי אתם רציניים, ויש לכם כוונה לפרוע את החוב במלואו. לאחר שחלפו 3 חודשים ותגישו בקשה לביטול הצו, רשם ההוצל"פ צפוי לדרוש שתמצאו לפחות שני ערבים, שמשתכרים לכל הפחות 7,000 ₪ (נטו), ובנוסף לא פתוח נגדם תיק הוצאה לפועל. אם תצליחו לאתר שני ערבים שעומדים בתנאים אלה, סיכוי יחסית גבוה שרשם ההוצל"פ יאשר את ביטול צו עיכוב היציאה.

מאוד-מאוד דחוף לי לצאת מן הארץ. מה לעשות?

במקרים דחופים צריך להוכיח לרשם ההוצאה לפועל שיש לכם נסיבות יוצאות דופן. בדרך כלל זה יהיה מקרה כמו ניתוח בחו"ל, אירוע חשוב של קרוב משפחה (חתונה או הלוויה), או טיסה לצורכי עבודה. חשוב ביותר לצרף הוכחות לאירוע שבגינו רוצים לטוס בדחיפות. אם סתם תטענו טענות ולא תצרפו כל ראיה, הבקשה צפויה להידחות. קחו בחשבון, שגם במקרה זה רשם ההוצל"פ צפוי לדרוש שתמצאו לפחות שני ערבים, שמשתכרים לכל הפחות 7,000 ₪ (נטו), ובנוסף לא פתוח נגדם תיק הוצאה לפועל.

מה התועלת שיביא לי עורך דין?

עורך דין מתחום ההוצאה לפועל מביא מספר תועלות. קודם כל לבקשה שמגישים לרשם ההוצל"פ צריך לצרף תצהיר, ותצהיר צריך לאמת אצל עו"ד. בנוסף, עורך דין בעל ותק וניסיון יודע איך לנסח את הבקשה בצורה נכונה, אמינה ומשכנעת, אשר יגדיל את הסיכוי שהבקשה תאושר, ויקטין את הסיכוי שרשם ההוצל"פ יערים קשיים. עורך דין מנוסה מתחום ההוצאה לפועל, יכול גם להציע חלופות, במידה ויהיו כאלה. למשל, הוא יכול לנסות להגיע לפשרה מול עורך הדין של הצד שכנגד, במטרה שייתן את אישורו לביטול צו עיכוב היציאה. אם תנסו לעשות זאת לבדכם וללא עורך דין שמלווה אתכם, הסיכוי שלכם נמוך למדי.  

רשם ההוצאה לפועל דחה את בקשתי לביטול צו עיכוב היציאה. מה לעשות?

אפשרות ראשונה היא להגיש ערעור לבית המשפט השלום, ולטעון שהחלטת רשם ההוצל"פ לא היתה סבירה בנסיבות העניין. אפשרות שנייה היא להגיש לרשם ההוצאה לפועל שנתן את ההחלטה "בקשה לעיון מחדש". במקרה זה עליהם לציין פרטים חדשים שלא צוינו במסגרת הבקשה הקודמת, אשר לדעתכם יכול להיות שיובילו לשינוי דעתו. אופציה שלישית היא ליצור קשר עם עורך הדין של הצד שכנגד, ולנסות להגיע לפשרה בעניין. אם תגיעו לפשרה, לרשם ההוצאה לפועל לא אמורה להיות סיבה להתנגד לפשרה הזו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן