מתי מוטל עיקול משכורת בהוצאה לפועל וכיצד מבטלים אותו?

מתי מוטל עיקול משכורת בהוצאה לפועל? כיצד מבטלים את העיקול, ולמה מומלץ להיעזר בשירותי עורך דין העוסק בתחום? כל התשובות במאמר הבא!

מתי מטילים עיקול משכורת בהוצאה לפועל?

עיקול משכורת מוטל לאחר שנפתח תיק הוצאה לפועל, והחייב אינו פועל להסדרת תשלום החוב.

על מנת להטיל עיקול משכורת עורך הדין שפתח את תיק ההוצאה לפועל צריך לדעת היכן החייב עובד. בדרך כלל במקרה כזה עורך הדין קיבל מידע מהלקוח שלו היכן הוא עובד.

אם לא יודעים היכן הוא עובד, ניתן לממן חוקר שיעשה זאת.

מדוע עיקול משכורת הוא כלי יעיל?

עיקול זה מהווה אחד מאמצעי הגבייה המשמעותיים והיעילים שיש, כיוון שלמעסיק של החייב אסור לבקש את רשותו של העובד, והוא (המעסיק) מחויב בעקבות צו עיקול המשכורת להעביר אלפי שקלים בכל חודש לתיק ההוצאה לפועל, במקום לתת אותו לעובד שלו.

לחייב הרבה פעמים הנזק הוא כפול: הדבר קודם כל מקשה עליו לממן את הוצאותיו השוטפות, ובנוסף כתוצאה מהעיקול בהרבה מקרים אין כסף לשלם את החיובים השוטפים, וכך מצטברים גופים נוספים שאתם חייבים להם כסף, כגון חברת חשמל, העירייה וכיוצ"ב.

מסיבה זו, עיקול משכורת הוא אמצעי לחץ יעיל בדרך כלל, ואם לא מסדירים אותו, העיקול צפוי להימשך עד שהחוב ייפרע במלואו ותיק ההוצאה לפועל ייסגר.

איך מבטלים עיקול משכורת?

על מנת לבטל עיקול משכורת, צריכה קודם כל להתבצע פנייה לרשם ההוצאה לפועל.

ואולם, רוב הפניות שנעשות ללא סיוע של עורך דין נדחות. הסיבה היא שרוב החייבים סבורים שאם הם יטענו – ואולי אף יוכיחו – שמצבם הכלכלי קשה, אז רשם ההוצל"פ ירחם עליהם. למרבה הצער זו טעות נפוצה.

עורכי דין שעוסקים בתחום יודעים לספר, שעל מנת לבטל עיקול משכורת, רשם ההוצל"פ חפץ לדעת תחילה כיצד בכוונתכם לפעול לשם פירעון החוב.

לפיכך בטרם התחלתם לכתוב משהו לרשם ההוצל"פ, עליכם לשבת עם עצמכם ולהחליט מה בכוונתכם לטעון בפני הרשם בעניין זה.

מי שמאמין כי אין לו מספיק כסף על מנת לפרוע את החוב במלואו במהלך 3 השנים הקרובות, צריך בנסיבות אלה לדעת כי במקרה שכזה רשם ההוצאה לפועל בדרך כלל יצפה כי החייב יוכיח תחילה כי הוא מקדם בימים אלה הליך חדלות פירעון (פשיטת רגל).

מי שאינו חפץ לפנות להליך חדלות פירעון מכל סיבה שהיא, רשם ההוצאה לפועל מצפה ממנו כי יגיש בקשה לצו תשלומים, ורק לאחר תשלום או שניים יעתור להסרת עיקול המשכורת.

עיקול משכורת וחוק הגנת השכר

אם המעסיק שלכם העביר 100% מהמשכורת החודשית שלכם לתיק ההוצל"פ, ולא הותיר לכם שקל, אז ככל הנראה הוא עובר על החוק.

חוק הגנת השכר אוסר לעקל את מלוא השכר, והוא מחייב להותיר לכם סכום של 2,400 ₪ – 5,000 ₪ בחודש (הסכום משתנה ביחס למצבו המשפחתי של החייב וגובה המשכורת שלו).

הסיבה שהמשכורת לא מעוקלת במלואה היא כדי לאפשר לכם קיום מינימלי, למרות שלאף אחד אין ספק כי סכום סביב 3,000 שקל לא באמת מאפשר קיום מינימלי.

חשוב לדעת כי קיים מקרה חריג והוא תיק מזונות. כאשר מדובר בחוב הנובע מדמי מזונות ניתן לעקל את מלוא השכר.

מדוע הליך חדלות פירעון הוא הדרך המהירה לבטל עיקול משכורת?

הסיבה שהליך חדלות פירעון ופשיטת רגל הוא הדרך המהירה, נובעת מהעובדה שזהו המקרה היחיד שבו החייב לא צריך לשלם שקל לתיק ההוצאה לפועל תמורת ביטול עיקול המשכורת.

באמצעות פנייה להליך זה, מתבטלים כל הליכי הגבייה שננקטים נגד החייב, ולכן גם עיקול המשכורת מבוטל באופן מיידי.

בכל האופציות האחרות שיש, ביצוע תשלומים שוטפים לתיקי ההוצל"פ הוא תנאי לביטול עיקול המשכורת.

מכאן היתרון העצום של הליך חדלות פירעון מול יתר האופציות.

התועלת המופקת משכירת שירותיו של עורך דין בנושא עיקול משכורת בהוצאה לפועל

באופן עקרוני, את הבקשה לביטול עיקול המשכורת תוכלו להגיש באופן עצמאי.

ואולם, מכיוון שלרוב החייבים אין ידע משפטי מתאים, הם אינם יודעים מה כדאי לציין ומה כדאי להצניע, אילו מסמכים כדאי לצרף ומה לא, הם עלולים לגרום לעצמם יותר נזק מתועלת.

עורך דין העוסק בתחום ההוצאה לפועל צפוי לייעץ לכם על הדרך היעילה, הנוחה והמהירה עבורכם לשם המטרה המיוחלת – ביטול צו עיקול המשכורת.

תוכן עניינים
עיקול משכורת בהוצאה לפועל

השאירו פרטים לשיחת ייעוץ:

תמונה של עורך דין לירון צבי קניג
עורך דין לירון צבי קניג

בעל תואר ראשון ושני במשפטים. מתמחה בתחומים הוצאה לפועל ופשיטות רגל.

דילוג לתוכן