מהי מחיקת חובות בהוצאה לפועל, איך מבצעים אותה, ממה צריך להיזהר ולמה נדרש עורך דין הוצאה לפועל, כדי לסגור את הפרק הקשה ולצאת לדרך חדשה? כל התשובות במאמר הבא! המשיכו לקרוא!

חוק ההוצאה לפועל משנת 1967, מסמיך את לשכות ההוצאה לפועל להטיל סנקציות נגד חייבים, כדי להביא לפירעון חובותיהם לנושים. בין הסנקציות ניתן למנות עיקול משכורת או את עיקול חשבון הבנק, איסור על יציאה מהארץ ועוד.

אבל תיקי ההוצאה לפועל לא חייבים להיות גזרת גורל, ובפני החייב נכון לשנת 2024 עומדות כמה אפשרויות פעולה, אשר יאפשרו לו לצאת מהתסבוכת ולפתוח דף חדש.

האפשרויות העומדות בפני החייב

אופציה אחת לפעולה, היא תוצאה של הצעת פשרה מטעם החייב, הנוקבת בהחזר סכום הנמוך מהמקורי. אולם אופציה זו אפשרית כל עוד עורך הדין של הנושה לא מצליח לאתר את מקור ההכנסה של החייב.

בנוסף, קיימת אופציה המתבססת על חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי מ-2019, שהחליף את הליכי פשיטת הרגל. החוק נועד לפשט ולקצר את הליכי פשיטת הרגל המסורבלים והארוכים שהיו קיימים עד אז, כדי להקל על חייבים, לאפשר להם להשתקם כלכלית ולחזור להתפרנס ולבטל במהירות את המגבלות הקשות, זאת במקביל להגנה על זכויות הנושים.

מהי מחיקת חובות בהוצאה לפועל?

מחיקת חובות בהוצאה לפועל, היא תוצאה של אחת האפשרויות הבאות: החוב שולם במלואו, או סוכמה פשרה עם עורך הדין של הנושה והפשרה שולמה, והדרך השלישית היא הליך משפטי, המוגדר בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. הוא מסתיים בקבלת צו הפטר, שמשמעו מחיקת החובות, סגירת התיק או התיקים שנפתחו לחייב והסרת המגבלות שהוטלו עליו. צו הפטר יחול גם על חובות שעדיין לא הגיעו להוצאה לפועל. עם זאת הליך מחיקת החובות במסגרת חדלות פירעון אינו חל על חוב מזונות, או על חוב הנובע מקנס.

כיצד מתבצע הליך חדלות פירעון?

  1. הגשת בקשה להליך חדלות פירעון –  בשלב הראשון, צריך החייב באמצעות עורך דינו להגיש בקשה לחדלות פירעון, אליו מצורפים מסמכים שונים, כגון הכנסות והוצאות התא המשפחתי.
  2. המתנה לקבלת צו לפתיחת הליכים – ההמתנה לקבל הצו תימשך בדרך כלל כשלושה שבועות. בסופה, אם לא חסרים מסמכים, יינתן צו פתיחת הליכים. בצו פתיחת ההליכים יצוין מה הסכום החודשי שהחייב ישלם עד לדיון שיתקיים בבית המשפט. גובה התשלום החודשי אמור להיות מותאם להרכב המשפחתי של החייב.
  3. מינוי נאמן – עם מתן הצו ימונה נאמן, אשר תפקידו לפקח על ההתנהלות הכלכלית של החייב לאורך תקופת חדלות הפירעון, באמצעות דו"ח כלכלי שמגיש לו החייב אחת לחודשיים. אם עמד החייב בתנאים, ימליץ הנאמן לרשם ההוצאה לפועל, כעבור שנת ניסיון, לנפק לחייב צו לשיקום כלכלי.
  4. מתן צו שיקום כלכלי – בעקבות המלצת הנאמן, יזכה החייב בצו שיקום כלכלי, שמשמעותו פריסת תשלומים חדשה, המותאמת ליכולת ההחזר שלו, כולל פירוט הסכום שעליו לשלם, לצורך קבלת ההפטר ומחיקת החובות.

למה נדרש לשם כך עורך הדין הוצאה לפועל או עורך דין חדלות פירעון?

הצעד הראשון שמומלץ לחייב לבצע לאחר שקיבל מכתב התראה, הוא פנייה לעורך דין רלוונטי לתחום.

למעשה, ליווי של עורך דין מנוסה, בעל ידע וניסיון בתחומי הוצאה לפועל וחדלות פירעון, הוא הכרחי להגעה למצב של מחיקת חובות בהוצאה לפועל.

עורך דין בעל ותק בתחומים אלה יפרט בפני החייב את אפיקי הפעולה האפשריים, ויבנה עבורו את אסטרטגיה המתאימה והנוחה ביותר עבורו.

על מנת לדעת מהם אפיקי הפעולה האפשריים, תתקיים פגישה, ובמסגרתה עורך הדין יבחן את מצבו הפיננסי של החייב בהווה, וכן מצבו הפיננסי הצפוי בעתיד הקרוב. לאחר בדיקה מעמיקה, ללקוח יוסבר מה ההבדל בין האסטרטגיות, ומדוע אסטרטגיה מסוימת עדיפה במקרה שלו על האסטרטגיות האחרות.

ממה צריך להיזהר במחיקת חובות בהוצאה לפועל?

חשוב מאוד לוודא שעורך הדין אליו אתם מעוניינים לפנות הוא עורך דין שעוסק בנושאים הקשורים לחובות, כלומר תחומים הוצאה לפועל וגם חדלות פירעון.

עורך דין שאינו בעל בקיאות בתחומים אלה, עלול לתת המלצה שגויה, לא לתת את מלוא המידע הרלוונטי, ובמקרים מסוימים אף עלול לגרום ללקוח לנזק בלתי הפיך.

הדבר נכון כמובן לכל איש מקצוע, אבל כאשר מדובר בעתידכם הדבר חשוב שבעתיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן