האם בכלל אפשר להציל את הדירה במקרה שכזה? למרבה הצער אין זה מקרה חריג במחוזותינו כאשר בן הזוג בחובות כבדים, וצפוי להיפתח נגדו תיק הוצאה לפועל. עובדה זו יוצרת חשש ממשי שבסופו של דבר יתמנה כונס נכסים על הבית המשותף של בני הזוג, אשר יחפוץ למכור אותו.

לפיכך כאשר יש לבני הזוג דירה משותפת, מוטיב הזמן הוא מוטיב קריטי.

אם בני הזוג מתמהמהים ולא פונים בזמן לייעוץ אצל עורך דין, היכולת בעתיד של עורך הדין לסייע להם היא הרבה יותר מוגבלת.

ביחס לשאלה האם אפשר להציל את הדירה, היא תלויה בכל מיני נסיבות, אולם קודם כל תלויה בשאלה מה גובה הסכום הכולל של החובות. בגדול, ככל שגובה החובות גדול יותר – כך הסיכוי שעורך הדין שלכם יצליח להציל את הדירה הוא קטן יותר.

מתי לפנות לעורך דין ומתי ליועץ משכנתאות?

על מנת להתפרנס, האינטרס הצר של יועץ המשכנתאות הוא שתפרסו את המשכנתא לתשלומים בסכומים קטנים יותר, גם אם זה בא על חשבון ריבית הנשך או מספר התשלומים האינסופי שתשלמו לאורך השנים. ליועץ משכנתאות לא אכפת ביחס למצבכם הכלכלי, או לחובות הנוספים שיש לכם, כי הוא לא יכול לעזור. הוא מוגבל אך ורק בתחום המשכנתא.

בניגוד ליועץ משכנתאות, לעורך דין שעוסק בתחומים הליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל, יש אינטרס לעזור לכם ברמה המשפטית ביחס לכלל החובות שלכם, ולא ביחס לחוב ספציפי כזה או אחר. הרי טיפול בחוב ספציפי לא יעלים את החובות האחרים. 

המסקנה: יועץ משכנתאות יכול הלכה למעשה לסייע לכם רק בשני תנאים, וגם אלה תנאים מצטברים.

ראשית, אין לכם חובות נוספים מלבד משכנתא, או לחילופין יש לכם חובות נוספים, אבל הם בסכומים נמוכים יחסית.

שנית, עדיין לא התחלתם לקבל מכתבי התראה מעורך הדין של הבנק או מעורכי הדין של הגופים הנוספים שאתם חייבים להם כסף. אם התחלתם לקבל מכתבי התראה, הדבר כבר עבר לטיפול משפטי, ולכן יועץ המשכנתאות ככל הנראה איחר את המועד.

האם כדאי למכור את הדירה כדי לכסות את החובות של הבן זוג?

להחלטה האם כדאי למכור את הדירה יש הרבה שיקולים, חלקם רציונאליים יותר וחלקם פחות.

עם זאת, לא תמיד כדאי למהר לעשות את הצעד הזה לפני שיחה מול עורך דין העוסק בתחום.

ראשית, כאשר אתם מוכרים דירה, הסכום שתסכמו מול הקונה לא ייכנס במלואו לחשבון הבנק שלכם. יש הוצאות עבור מתווך, עורך דין, וגם רשות המיסים לוקחת נתח באמצעות מס שבח. רובנו – הבה נודה – לא באמת יודעים מה הסכום המדויק שיישאר לנו בסופו של דבר.

שנית, אתם במצב שאתם מוכרים את הדירה תחת לחץ, כי אתם בסה"כ רוצים לעשות את הדבר הנכון – להחזיר חובות של הבן זוג. אולם אם המכירה נעשית בנסיבות חפוזות כאלה, קיים חשש ממשי שבסוף תסגרו את העסקה בסכום נמוך יחסית, אשר יכול להיות שבנסיבות אחרות הייתם מקבלים תמורתה סכום גבוה יותר.

האם כדאי למהר למכור את הדירה ולהעביר את הכסף לילדים או לקרובי משפחה?

רבים חושבים שהדרך להציל את המצב היא למכור את הדירה כמה שיותר מהר, ואת הכסף להעביר לילדים.

אז חשוב שתדעו שזו הטעות הכי גדולה.

האקט הזה אינו חוקי, והוא מכונה "הברחת נכסים". ובניגוד למה שחושבים – ממש לא קשה לגלות שהיתה לכם בעבר דירה, ובאיזה סכום מכרתם אותה.

גם אם הנושים שלכם לא יודעים כרגע אצל מי הכסף, עדיין לכסף "יש ריח". צו בית משפט יורה על הנפקת חשבון בנק שלכם, ובאמצעותו ניתן יהיה לראות לפקודת מי ביצעתם את העברה. לאחר מכן, ניתן יהיה להגיש תביעה נגד מי שקיבל את הכסף.

יש כאלה שחושבים צעד אחד קדימה, ומאמינים שאם הכסף לא ייכנס מלכתחילה לחשבון הבנק שלהם, אלא נניח לחשבון של הילדים שלהם, אז כך אפשר יהיה להבריח את הכספים.

גם זו טעות מרה. על מנת לא לסבך את הלקוח שלו, במסגרת הסכם המכר עורך הדין של הקונה דואג לרשום למי תועבר התמורה. לכן אם תרצו שהכסף יגיע לילד שלכם ולא אליכם, הרי בהסכם המכר הדבר יצטרך לעלות על הכתב. ואפילו אם הדבר לא יהיה כתוב בהסכם – צו בית משפט יחייב את הבנק של הקונה לגלות להיכן הכסף הופקד.

בסיכומו של דבר, אנא אל תשקלו צעד כזה או אחר של "הברחת נכסים".

המערכת כבר מנוסה בניסיונות שכאלה, וידה בכל הקשור למידע כמעט תמיד על העליונה.

עדיף להשקיע את הזמן והמרץ בהתייעצות עם עורך הדין מנוסה בתחום, מאשר לגלות עד מהרה שעשיתם את טעות חייכם.    

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן