עילות לפשיטת רגל: מתי ניתן להכריז על אדם כפושט רגל?

מצב של פשיטת רגל, בו אדם אינו מסוגל לפרוע את חובותיו, עשוי להוביל להליך משפטי של הכרזה על חדלות פירעון ("חדלות פירעון" הוא למעשה פשיטת רגל בשפה המקצועית). חשוב להדגיש כי אין זה משנה אם נפתחו תיקי הוצאה לפועל או עדיין לא נפתחו. מספיק שהאדם מבין כי הדלתות נסגרות והוא לא מצליח להתמודד עם החובות – מצב זה מספיק על מנת לפנות להליך חדלות פירעון. הליך זה נועד לאפשר חלוקת נכסי החייב באופן שוויוני בין נושיו, תוך מתן אפשרות לחייב להתחיל את חייו הכלכליים מחדש. במאמר זה, נדון בנושא עילות לפשיטת רגל, תוך התמקדות בתנאים המאפשרים הכרזה על אדם כפושט רגל.

מהו הליך חדלות פירעון?

חדלות פירעון הוא הליך משפטי המוכרז המתנהל בבית המשפט או בלשכת ההוצאה לפועל, ובמסגרתו אדם מוכרז כפושט רגל. אם מצבת החובות היא יותר מ- 160,000 ₪, היא תתנהל בבית המשפט. מתחת לסכום זה ההליך יתנהל בלשכת ההוצאה לפועל. משמעות הכרזה זו היא שחובותיו של החייב יהיו ניתנים למימוש מנכסיו, והוא יהיה מוגבל בפעולותיו הכלכליות.

מתי ניתן להכריז על אדם כפושט רגל?

חייב יוכרז כפושט רגל אם יתברר שקיימות עילות לפשיטת רגל כגון חוסר יכולת לפרוע חובות, ביצוע מעשה פשיטת רגל או קבלת התראת פשיטת רגל שלא נענתה.

חייב נכנס למצב פשיטת רגל, כאשר מונפק על-ידי שופט או רשם הוצאה לפועל צו פתיחת הליכים.

הרוב המכריע של הצווים הם כתוצאה מבקשה יזומה של החייב לקדם הליך חדלות פירעון.

אולם במקצת מהמקרים הצו מונפק בעקבות בקשה של נושה. הנושה לא מצליח לגבות את החוב, אך כיוון שהוא סבור שלחייב יש איפשהו כסף ורק צריך לאתר אותו, ההליך המשפטי היעיל ביותר הוא לקדם נגד החייב הליך חדלות פירעון. במסגרת הליך זה, יתמנה נאמן שהוא למעשה עורך דין, ותפקידו הוא לאתר רכוש או כספים שהחייב הבריח, אם כמובן הבריח.

מהן ההשלכות של הכרזה על פשיטת רגל?

הכרזה על פשיטת רגל גוררת מספר השלכות משמעותיות על חייו של החייב, כגון:

מימוש נכסים: נכסי החייב ימומשו לצורך תשלום חובותיו לנושים, אם כמובן יש לו נכסים.

הגבלות כלכליות: החייב יהיה מוגבל בפעולותיו הכלכליות, ובעיקר לא ליטול הלוואות חדשות ולא יוכל להיות ביתרה שלילית בחשבון הבנק ממועד כניסתו להליך.

איסור יציאה מן הארץ – לחייב אסור לצאת מן הארץ בזמן שהוא בהליך, אולם בנסיבות חריגות ניתן יהיה לאשר לו זאת.

איסור הקמת עסק – מסיבות ברורות לחייב אסור יהיה להקים עסק, ואם הוא כבר עתה עצמאי, הוא צפוי להתבקש לסגור את העסק, אם ההכנסה ממנה אינה גבוהה.

מה ניתן לעשות לאחר הכרזה על פשיטת רגל?

לאחר הכרזה על פשיטת רגל, החייב יהיה נתון להליך משפטי המנוהל על ידי נאמן. הנאמן יאסוף את נכסי החייב, יממש אותם ויחלק את התמורה בין הנושים.

במקביל, החייב יוכל לפנות לבית המשפט בבקשה לקבלת צו הפטר. צו הפטר הוא צו המפטיר את החייב מחובותיו הנותרים, ומאפשר לו להתחיל את חייו הכלכליים מחדש.

טיפים חשובים

הבינו את ההשלכות: לפני פנייה להליך פשיטת רגל, חשוב להבין את ההשלכות המשפטיות והכלכליות המשמעותיות של הליך זה.

התייעצו עם עורך דין: מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין פשיטת רגל כבר בתחילת הדרך, גם אם אתם רק שוקלים צעד זה ולא שלמים עם ההחלטה. בנוסף, אם תיוצגו במסגרת ההליך באמצעות עורך דין, הנ"ל יוכל להנחות אתכם לאורך כל התהליך, לייצג אתכם בבית המשפט ולדאוג להגנה על זכויותיכם.

אספו את כל המסמכים הרלוונטיים: אספו את כל המסמכים הרלוונטיים לחובותיכם, כגון חשבוניות, קבלות, התכתבויות עם נושים וכדומה. מסמכים אלו עשויים לסייע לכם בהליך פשיטת הרגל.

היו כנים ושקופים: שיתוף פעולה מלא עם בית המשפט והנאמן חיוני להצלחת הליך פשיטת הרגל.

השתתפו בישיבות בית המשפט: חשוב להשתתף בכל ישיבות בית המשפט הקשורות להליך פשיטת הרגל.

אל תתייאשו: תהליך פשיטת רגל עשוי להיות ארוך ומורכב, אך חשוב לא להתייאש ולפעול בהתמדה על מנת להגיע לסיום מוצלח.

לסיכום

הליך פשיטת רגל הוא כלי משפטי המאפשר לאנשים הנמצאים במצב של הליכי חדלות פירעון לפתוח דף חדש בחייהם הכלכליים. חשוב לפעול בזהירות, באחריות ובהתייעצות עם גורמים מוסמכים על מנת להבטיח את הצלחת ההליך.

תוכן עניינים
עילות לפשיטת רגל

השאירו פרטים לשיחת ייעוץ:

תמונה של עורך דין לירון צבי קניג
עורך דין לירון צבי קניג

בעל תואר ראשון ושני במשפטים. מתמחה בתחומים הוצאה לפועל ופשיטות רגל.

דילוג לתוכן