הפחתת צו תשלומים: חדלות פירעון

כאשר החייב מגיש בקשה לקידום הליך חדלות פירעון, נקבע לו תשלומים זמניים למשך כ-15 חודשים. בתום תקופה זו, יתקיים דיון בבית המשפט שבו ייקבע הסכום החודשי הסופי שישולם לשנים הבאות. במהלך הדיון, החייב יוכל לבקש הפחתת צו התשלומים אם חל שינוי במצבו הכלכלי או בנסיבותיו האישיות.

במסגרת הבקשה לחדלות פירעון, ובטרם נקבע צו התשלומים הזמני, החייב מצהיר על הכנסות והוצאות של התא המשפחתי, ואף מצרף אסמכתאות, כגון תלושי שכר שלו ושל רעייתו, תדפיס חשבון בנק, הסכם שכירות עדכני, קבלות על הוצאות חריגות, ועוד.

מה ההבדל בין צו תשלומים בהליך חדלות פירעון לצו תשלומים בהליך הוצאה לפועל?

באופן כללי, אין הבדל משמעותי ביניהם. בשני המקרים נבדקות ההכנסות וההוצאות.

ואולם, החישוב כיצד ייקבע צו התשלומים נעשה בצורה אחרת.

במסגרת הליכי הוצאה לפועל, החישוב הוא יחסית פשוט. באופן כללי, רשם ההוצאה לפועל בודק את גובה ההכנסות, את גובה ההוצאות, וצפוי לקבוע לכם לשלם את היתרה החודשית שנותרת לכם.

לעומת זאת, בהליך חדלות פירעון החישוב לא נעשה בצורה כזו. במסגרת הליכי חדלות פירעון, יש חישוב שנעשה בצורה שונה, שהוא תמהיל שמתבסס על מספר הנפשות של התא המשפחתי, גובה ההכנסה של התא המשפחתי והוצאות חריגות שאין בכל משפחה, כגון תרופות או גני-ילדים.

המסקנה: בניגוד להוצאה לפועל, שבהליך זה חובה לצרף אסמכתאות את כל ההוצאות השוטפות של הבית, בהליך חדלות פירעון זה פחות עניין קריטי. במסגרת הליך חדלות פירעון, על בסיס מספר הנפשות נקבע שמצופה מכם לשלם על ההוצאות השוטפות. לפיכך אם אתם משלמים ארנונה בסך 1,000 ₪ בחודש, זה אולי נתון קריטי בהוצאה לפועל, אבל פחות חשוב בחדלות פירעון. קובעים לכם סכום ראוי על בסיס מספר הנפשות ומצפים שמזה תסתדרו. 

למרות האמור, כאשר רוצים לבקש הפחתת צו תשלומים במסגרת הליך חדלות פירעון, הסכומים שאתם משלמים עבור הוצאות שוטפות הוא כן חשוב, כפי שנראה בהמשך מאמר זה.

הצורך לעתור בבקשה להפחתת צו התשלומים הזמני בהליך חדלות פירעון

לפעמים, מסיבה כלשהי, צו התשלומים שנקבע בתחילת הליך חדלות הפירעון הוא גבוה מדי.

הפתרון במקרה כזה הוא לעתור בהקדם האפשרי בבקשה להפחתת צו התשלומים הזמני.

עם זאת, תנאי מקדמי הוא שקודם כל תגישו לפחות דו"ח דו-חודשי אחד.

אתם מחויבים להגיש דו"חות דו-חודשיים במסגרת הליך חדלות פירעון, ובדו"חות אתם מצהירים ומצרפים אסמכתאות על ההכנסות וההוצאות שלכם בתקופה זו.

לכן, אם בכוונתם לעתור להפחתת צו התשלומים, הדו"ח הדו-חודשי אמור להיות ההוכחה לכך שצו התשלומים שנקבע הוא גבוה מדי. אם תוכיחו שההכנסות שלכם לא מצליחות לממן את כל ההוצאות השוטפות, כגון ועד בית או ארנונה, תוכלו להוכיח כי צו התשלומים שנקבע לכם היה גבוה מדי.

יחד עם זאת, לא מספיק להוכיח שהכסף לא מספיק בשביל לשלם ועד בית או ארנונה.

אם על-פי הדו"ח הדו-חודשי שהגשתם מוכח שאתם מממנים הוצאות מיותרות, הדבר ייתן את הרושם שאתם נותנים עדיפות על דברים לא הכרחיים על-פני התשלומים שהם כן הכרחיים.

אם למשל במקום לשלם את הארנונה, מימנתם מתנה לנכד בסכום של 500 שקל, אז כנראה יהיה קושי לשכנע שכדאי להפחית לכם את צו התשלומים. כנ"ל למשל לגבי הוצאות מופרזות על אוכל, סיגריות או אלכוהול, ריבוי חוגים לילד, וכמובן – השמיים הם הגבול.

לסיכום עניין זה, בטרם אתם עותרים להפחתת צו התשלומים, הדו"ח הדו-חודשי צריך להוכיח שאתם מנהלים אורח חיים צנוע.

חשיבות קבלת ייעוץ משפטי מעורך דין מתחום הוצל"פ או חדלות פירעון

אין ספק שהתנהלות נכונה מבחינה משפטית, צפויה להוביל להשגת תוצאות טובות יותר.

הייעוץ המשפטי שתקבלו הוא קריטי, כיוון שלכל מעשה שתעשו (ואף שלא תעשו), תהיינה להם השלכות. לפיכך לפני נקיטת כל צעד חשוב לבחור בעורך דין מנוסה ובקיא בתחום ההוצאה לפועל וחדלות הפירעון. עורך דין שעוסק בתחומים אלה שנים רבות, יוכל להעניק לכם את היעוץ הטוב ביותר, ובמקביל יגבש עבורכם את אסטרטגיית הפעולה הנכונה והמדויקת ביותר למקרה שלכם, תוך התחשבות במצבכם הכלכלי, מצבכם האישי והמשפחתי, וכן שיקולים נוספים שיש לכם, אם ישנם כאלה.

בנוסף, עורך דין מתחומים אלה יוכל להציג בפניכם את כל דרכי הפעולה האפשריות, ולבסוף כמובן יגיש עבורכם בקשות וכתבי בי-דין, שניסוחם המדויק הוא בעל חשיבות רבה להצלחה ולהשגת תוצאות טובות יותר.

תוכן עניינים
הפחתת צו תשלומים

השאירו פרטים לשיחת ייעוץ:

תמונה של עורך דין לירון צבי קניג
עורך דין לירון צבי קניג

בעל תואר ראשון ושני במשפטים. מתמחה בתחומים הוצאה לפועל ופשיטות רגל.

דילוג לתוכן