צו פתיחת הליכים: כל מה שחשוב לדעת

צו פתיחת הליכים הוא אחד הצעדים הננקטים בהליך של חדלות פירעון, אבל יש בו גם יתרונות עבורו. מהם היתרונות ולמה מומלץ להסתייע בעורך דין הוצאה לפועל? כל התשובות במאמר הבא!

צו פתיחת הליכים הוא צו בית משפט, אשר מכוחו מתחיל הליך חדלות הפירעון.

בית המשפט נותן את הצו, לאחר בקשה שהוגשה לגוף ממשלתי המכונה הממונה על הליכי חדלות פירעון, והבקשה אושרה על-ידי אותו גוף.

עם מתן צו פתיחת הליכים, מעוכבים כל הליכי הגבייה שננקטו נגד החייב.

משמעות הדבר היא, שהנושים לא יכולים עוד לגבות את החוב בעצמם, או לפתוח בהליכי משפט או הוצאה לפועל נגדו, ללא אישור של בית המשפט.

הודעה על מתן צו פתיחת הליכים, מתפרסמת ברשומות ובעיתונות.

הסיבה שבגינה החייב מגיש בקשה לחדלות פירעון

תחילתו של ההליך חדלות פירעון הוא בדרך כלל כי פתוחים נגד החייב תיקי הוצאה לפועל, או קיים חשש לפתיחת תיקי הוצל"פ.

אם כבר נפתחו תיקי ההוצאה לפועל, הליכי הגבייה הם בדרך-כלל עיקול של חשבון הבנק, עיקול המשכורת, מגבלות על שימוש בכרטיסי אשראי, צו עיכוב יציאה מהארץ, ועוד.

הצעד הנדרש והחשוב עם קבלת הידיעה כי עומד להיפתח תיק הוצל"פ, הוא פנייה לעורך דין לשם ייעוץ וליווי משפטי.

מה קורה מיד לאחר צו פתיחת ההליכים?

עם מתן צו פתיחת ההליכים, ימנה בית המשפט "נאמן".

נאמן הוא עורך-דין מנוסה מתחום חדלות הפירעון, שתפקידו לעקוב אחר פעילותו הכלכלית של החייב, ולמכור את נכסיו (היה ויש כאלה).

בין יתר תפקידיו הוא גם לעיין בדו"חות הדו-חודשיים שמגיש החייב אחת לחודשיים. בדו"ח הדו-חודשי החייב מפרט בהרחבה על ההכנסות וההוצאות בחודשיים שחלפו, ומצרף אסמכתאות. הנאמן מעיין בדו"חות, ובודק בעיקר שהחייב לא אדם בזבזן, ובמקביל פועל למיצוי כושר ההשתכרות שלו.

מגבלות על החייב בעקבות צו פתיחת ההליכים

עם קבלת הצו, מוטלות על החייב חובות או מגבלות שונות.

החובה הראשונה היא תשלום סכום חודשי שנקבע לו. הסכום בדרך כלל יהיה קבוע עד מועד הדיון בבית המשפט, שצפוי להתקיים שנה ושלושה חודשים ממועד פתיחת ההליך. הסכום החודשי נקבע על-פי תמהיל, שמעורבים בו גובה ההכנסה של התא המשפחתי (המשכורת של החייב ורעייתו), הוצאות חריגות (כגון תרופות, גני ילדים וכיוצ"ב), וכן מספר הנפשות בבית.

החובה השנייה היא להכין אחת לחודשיים את הדו"ח הדו-חודשי. כפי שצוין בהרחבה לעיל, על החייב לפרט את ההכנסות וההוצאות שהיו לו בחודשיים האחרונים, ולצרף אסמכתאות, וביניהן: דפי חשבון בנק, קבלות וגם תלושי משכורת.

חובה שלישית היא להמציא לנאמן מסמכים שהוא ביקש. בדרך כלל שלושה חודשים לאחר שהליך החדלות פירעון נפתח, מתקיימת ישיבה במשרדו של הנאמן. הנאמן עובר על המסמכים שהחייב צרף לבקשה לחדלות פירעון. אם חסרים מסמכים, או החייב טען טענות מסוימות ללא אסמכתאות, הנאמן צפוי לדרוש מהחייב להמציא אסמכתאות.

מגבלה נוספת היא איסור שימוש בשיקים, איסור נטילת הלוואות, ואיסור על יצירת חובות חדשים. ממועד תחילת הליך חדלות הפירעון, אסור לחייב לעשות שימוש בשיקים שברשותו, כי הבנק כבר לא יכבד אותם. בנוסף, אסור לחייב ליטול הלוואות חדשות, כי הוא פנה להליך במטרה להתחיל חיים חדשים, נטולי חובות. אם החייב יוצר חובות חדשים, הוא מפר את החוק, והלכה למעשה מסרב להשתקם.

מגבלה חשובה נוספת היא איסור יציאה מהארץ. צו פתיחת הליכים מוביל אוטומטית לאיסור יציאה מן הארץ, כל עוד החייב בהליך. אולם במקרים חריגים ויוצאי-דופן, ניתן לעתור לביטול זמני של הצו (חתונה, לוויה וכיוצ"ב).

היתרון העצום עבור החייב במסגרת צו פתיחת הליכים

הצו גורם לביטול אוטומטי של כל הליכי הגבייה המתנהלים נגד החייב, ובעיקר העיקולים.

בנוסף, כל עוד צו פתיחת הליכים בתוקף, מוקפאים כל ההליכים המשפטיים המתנהלים בבתי-משפט, למעט הליך חדלות הפירעון כמובן.

כתוצאה מכך, החייב יכול להיות במצב של שקט נפשי. אין לו עיקולים, וכל עוד הוא פועל בהתאם להוראות הנאמן וחוק חדלות הפירעון, העניינים צפויים להתנהל על מי מנוחות.

סיוע משפטי של עורך דין חדלות פירעון לצורך מיקסום התוצאות

כדי לצלוח את הנתיב הסבוך לסגירת תיקים בהוצאה לפועל, יש לפנות לסיועו של עורך דין מנוסה לבקיא בהליכי ההוצאה לפועל, שיידע לכוון את הלקוח אל הדרך הנכונה ביותר עבורו.

כנ"ל בתחום חדלות הפירעון. על-מנת שלא לבצע טעויות שיעלו בהמשך ביוקר במסגרת הליך חדלות פירעון, יש להיוועץ בעורך דין מנוסה בתחום הזה, אשר יפרוס בפניכם את התמונה המלאה על הצעד שכדאי לנקוט.

תוכן עניינים
צו פתיחת הליכים

השאירו פרטים לשיחת ייעוץ:

תמונה של עורך דין לירון צבי קניג
עורך דין לירון צבי קניג

בעל תואר ראשון ושני במשפטים. מתמחה בתחומים הוצאה לפועל ופשיטות רגל.

דילוג לתוכן