כל מה שחשוב לדעת על החייב והנושה בתיק הוצאה לפועל: המדריך המלא

תיק הוצאה לפועל הוא הליך משפטי מורכב ולא פשוט, המערב שני צדדים עיקריים: החייב והנושה.

הבנת התפקידים, הזכויות והחובות של כל צד היא קריטית לניהול יעיל של התיק ולהשגת תוצאות מיטביות. בין אם אתם החייב המתמודד עם דרישות תשלום, או הנושה המבקש לגבות את המגיע לו, ידע מקיף על ההליך עשוי להשפיע משמעותית על התנהלותכם ועל תוצאות התיק.

במסגרת מאמר זה נסקור את הנקודות החשובות ביותר שכל צד צריך לדעת בנוגע למעמדו, זכויותיו וחובותיו בתיק הוצאה לפועל.

אז מהם צעדי הנושה בתיק הוצאה לפועל?  מה נדרש מהחייב? – כל התשובות בהמשך מאמר זה.

צעדי הנושה לפתיחת תיק בהוצאה לפועל כנגד החייב

אדם המבקש לגבות חוב מאדם אחר, רשאי לפתוח נגדו תיק בהוצאה לפועל.

לצורך פתיחת תיק הוצל"פ, צריך לשלם אגרה, ובמקביל נדרש הנושה להגיש טופס בקשה, הכולל את פרטיו ופרטי החייב וסכום החוב.

לטופס הבקשה, על הנושה לצרף ראיות התומכות בקיום ובגובה החוב, כמו פסק דין, שטר חוב, המחאות חוזרות, וכיוצ"ב.

לשכת ההוצאה לפועל תבדוק את המסמכים, ותפתח תיק אם כמובן לא חסרים מסמכים והכל כשורה.

פתיחת תיק הוצל"פ אינו סוף פסוק. על מנת להטיל עיקולים, צריך תחילה לבצע המצאת אזהרה לחייב. האזהרה נועדה להתריע בפני החייב שאם לא יסדיר את החוב בתוך שבועות אחדים, ניתן יהיה לקדם נגדו הליכי גבייה.

לאחר שבוצעה מסירת אזהרה וחלף המועד, על מנת ללחוץ על החייב בתיק לפרוע את חובותיו, מוסמך רשם ההוצאה לפועל להטיל עליו סנקציות שונות ולעקל כספים ונכסים השייכים לו, כמו משכורתו החודשית, חשבון הבנק שלו, נכסי נדל"ן, כלי רכב ועוד, וזאת באמצעות צווים משפטיים.  

את הסטטוס של התיק בהוצאה לפועל וצעדים שננקטו במסגרתו וכדומה, ניתן לבדוק באתר רשות האכיפה והגבייה או באמצעות שירות טלפוני ייעודי, בהזנת מספר התיק או פרטי הזיהוי של שני הצדדים.

צעדי החייב בעקבות פתיחת תיק ההוצאה לפועל

חייב שנפתח תיק נגדו, יקבל טופס אזהרה שיביא לידיעתו שאי הסדרת החוב בתוך פרק זמן מסוים, יגרור עיקולים והליכי גבייה אחרים.

התעלמות מטופס האזהרה איננה מומלצת, מאחר שהחוב לא ייעלם, אלא ימשיך לצבור ריביות וההליכים ימשיכו להינקט, כולל הגבלות ועיקולים.

מי שמעוניין ומסוגל לפרוע את החוב בתשלומים למשך עד 3 שנים, המוצא יהיה ככל הנראה באמצעות הגשת בקשה לצו תשלומים. אם מוגשת בקשה כזאת ללשכת ההוצאה לפועל, הבקשה מוגשת ונבדקת על ידי רשם ההוצאה לפועל. הנ"ל מעיין במסמכים הנוגעים לגובה ההכנסות וההוצאות של החייב ומשפחתו, כגון תלושי משכורת, דפי חשבון בנק, הוצאות שכירות או משכנתא, חשבונות ארנונה, חשמל וגם ועד בית, וכמובן יש לצרף גם את יתר המסמכים הרלוונטיים.

לאחר שסיים רשם ההוצל"פ לעיין במסמכים, הוא יפרוס את החוב לכל היותר ל-33 תשלומים.

אם חייב סבור כי אינו מסוגל לפרוע את החוב במלואו בתוך 3 שנים, ככל הנראה דרך המלך היא פנייה להליך חדלות פירעון.

המסקנה: אין לעיתים טעם לפנות לרשם הוצאה לפועל, אלא לפנות ישירות להליך חדלות פירעון. אם לדוגמה החוב בתיק ההוצל"פ הוא 100,000 ₪, וכיוון שרשם ההוצאה לפועל רשאי צפוי לפרוס לכל היותר ל-33 תשלומים, משמע הסכום החודשי המינימלי שהחייב יצטרך לשלם יהיה 3,030 ₪. אם החייב מראש יודע שהסכום הזה גבוה מדי עבורו, ככל הנראה אין טעם לפנות לרשם ההוצאה לפועל, אלא כבר עתה לקדם הליך חדלות פירעון.

החשיבות של ייעוץ משפטי אצל עורך דין הוצאה לפועל

בין אם מדובר בנושה המבקש לקבל את כספו בחזרה באמצעות ההוצאה לפועל, או בחייב המבקש לסגור את חובותיו, סיוע של עורך דין הוצאה לפועל, הוא הכרחי.

קיימת חשיבות רבה להיכרות של עורך הדין עם מנגנון ההוצאה לפועל, החוקים, התקנות וגם פסקי הדין החשובים בתחום. כל אלה מסייעים לעורך הדין לפעול לטובת הלקוח שלו, משני צדי המתרס.

לחייב שפתוח נגדו תיק הוצל"פ, ייעץ עורך הדין לגבי המסלול הטוב ביותר למחיקת החובות ויסייע לסגור את התיקים, באמצעות פריסת תשלומים המתאימה לחייב, איחוד תיקים (במקרים שלחייב יש יותר מתיק אחד) או בחירה בהליך חדלות פירעון.

לנושה שמעוניין לגבות את החוב שחייבים לו, יסייע עורך הדין לפתוח תיק הוצאה לפועל ויקדם נגדו הליכי גבייה שונים, כדי שהחייב יסכים סוף-סוף להסדיר את חובו.

תוכן עניינים
החייב והנושה

השאירו פרטים לשיחת ייעוץ:

תמונה של עורך דין לירון צבי קניג
עורך דין לירון צבי קניג

בעל תואר ראשון ושני במשפטים. מתמחה בתחומים הוצאה לפועל ופשיטות רגל.

דילוג לתוכן