מכתב התראה לפני הוצאה לפועל – מה לעשות?

במצבים מסוימים, החוק מורה לעורכי דין לשלוח מכתב התראה לפני הוצאה לפועל.

בנוסף, ישנם מצבים שבהם עורך הדין אינו מחויב על פי החוק לתת מכתב התראה, אך מסיבות כאלו ואחרות הוא עושה כן.   

אז מה לעשות כאשר מקבלים מכתב התראה לפני הוצאה לפועל?

קודם כל חשוב לא להתעלם מהמכתב ולא לזלזל בו. אם עורך הדין טרח להכין את המכתב ולשלוח אותו – כנראה הוא רציני בכוונותיו. מסיבה זו, קראו בעיון את מכתב ההתראה, ותראו על בסיס מה דורשים מכם תשלום. לאחר מכן, אתם צריכים להחליט באיזה מסלול תנקטו.

לאחר שהבנתם למה נשלח מכתב ההתראה, קיימות מספר אפשרויות.

אפשרות אחת היא במקרה ואתם לא מכחישים את החוב, ומעוניינים לשלם אותו.

במקרה זה פשוט צרו קשר טלפוני עם עורך הדין ששלח את מכתב ההתראה, ותבדקו מולו לתשלומים ניתן לפרוס את החוב. הבעיה מתחילה, כאשר קיים פער משמעותי בין הצדדים, ולא מגיעים להסכמה. במקרה שלא הגעתם לפשרה, בקשו מעורך הדין את פרטי חשבון הבנק שלו, ובצעו לו העברה חודשית על הסכום המקסימלי שאתם יכולים לשלם.

אתם שואלים מדוע? – כי כאשר נפתח תיק הוצל"פ, החוב נושא בנוסף ריבית, הצמדה, וגם שיעור האגרה ושכר טרחת עורכי הדין שידרשו מכם לשלם מחושבים ביחס לגובה החוב. ככל שהחוב המקורי יותר גבוה – ככה האגרה ושכר טרחת עורך הדין שידרשו מכם לשלם – גם יהיו גבוהים יותר. כנ"ל גם לגבי הסכום שתתבקשו לשלם עבור הריבית וההצמדה.

מסיבה זו, ככל שתשלמו כבר עתה כמה שיותר, החוב בתיק ההוצל"פ יהיה קטן יותר.

וכאשר ייפתח תיק הוצל"פ, תוכלו לבקש מרשם ההוצאה לפועל לפרוס את החוב לסכום המקסימלי שמתיר החוק. באופן כללי, החוק מתיר לרשם ההוצאה לפועל פריסה של עד 33 תשלומים, אולם במקרים חריגים ויוצאי דופן – לפי החלטת רשם הוצאה לפועל הוא רשאי להורות על פריסה נדיבה יותר.

אפשרות שניה היא במידה ואתם לא מכחישים את החוב, אך לא יכולים בעתיד הקרוב לשלם כלום.

במקרה הקודם הומלץ לפנות לעורך הדין של הצד השני, ולשלם לו כמה שאפשר.

אולם יש רבים המצויים במצב שאינם מכחישים את החוב, אבל פשוט מצבם הכלכלי קשה ולא יכולים כרגע לשלם כלום או כמעט כלום.

במקרה שכזה, יכול להיות שהמקרה שלכם מתאים לפנייה להליך חדלות פירעון.

בקצרה, הליך חדלות פירעון מיועד למי שיש לו חובות בסכום כולל של 50,000 שקל או יותר, וסבור כי לא יוכל לפרוע את מלוא החוב ב-3 השנים הקרובות. לפרטים נוספים מומלץ לפנות לעורך דין שעוסק בתחומים הוצאה לפועל או חדלות פירעון, על מנת להיוועץ עמו באפשרות הזו.

אפשרות שלישית היא במקרה ואתם מכחישים את כל גובה החוב.

אתם מאמינים שאינכם צריכים לשלם כלום. במקרה זה אין לכם הרבה מה לעשות, אלא להמתין שייפתח נגדכם תיק הוצאה לפועל. אין גם טעם לשוחח עם עורך הדין של הצד השני. קודם כל הוא לא שופט, ושנית הוא לא מייצג אתכם אז גם אם הוא יחשוב שאתם צודקים רוב הסיכויים שהוא ישתוק ולא יאמר כלום. כאשר תקבלו הודעה על מספר תיק ההוצאה לפועל שנפתח, מהרו בהקדם האפשרי לפנות לעורך דין. עוה"ד יגיש בשמכם התנגדות, ויפרט בהרחבה את טענות ההגנה שלכם. מיד לאחר מכן, ההליך המשפטי יעבור מלשכת ההוצאה לפועל לבית המשפט. חשוב מאוד לא לזלזל, כלומר מיד כאשר תגלו על פתיחת תיק ההוצל"פ תפנו לעורך דין. אם תאחרו את המועד להגשת התנגדות, אתם עלולים למצוא עצמכם עם עיקולים.

אפשרות רביעית היא במקרה ואתם מודים רק בחלק מגובה החוב.

במקרה זה צרו קשר טלפוני עם עורך הדין ששלח את מכתב ההתראה, ותאמרו לו שאתם רוצים לשלם רק את הסכום שאינו שנוי במחלוקת. לאחר שתשלמו את הסכום שאתם מודים בו, צפוי להיפתח נגדכם תיק הוצאה לפועל על הסכום שהוא שנוי במחלוקת. במקרה זה, ניתן יהיה להעביר את ההליך המשפטי לבית המשפט שיכריע בנושא זה. אתם ודאי אומרים לעצמכם, למה לי לשלם חלק מהחוב אם בכל מקרה נגיע לבית המשפט? – אז התשובה היא כזו: שופטים לא אוהבים כאשר מישהו לא משלם חוב שהוא מודה בו. זה נותן את הרושם, שאתם במצוקה כלכלית ומחפשים סיבה למשוך את הזמן. לפיכך כאשר אתם משלמים את הסכום שאינו שנוי במחלוקת, אתם בעקיפין רומזים לבית המשפט שההתנגדות לשלם את היתרה לא נובעת ממצוקה כלכלית, אלא כי יש לכם סיבות טובות.

תוכן עניינים
מכתב התראה לפני הוצאה לפועל

השאירו פרטים לשיחת ייעוץ:

תמונה של עורך דין לירון צבי קניג
עורך דין לירון צבי קניג

בעל תואר ראשון ושני במשפטים. מתמחה בתחומים הוצאה לפועל ופשיטות רגל.

דילוג לתוכן